De afgelopen weken ontving onze redactie met enige regelmaat verontrustende signalen over Riviera Maison. Wat al langer werd gevreesd, is nu werkelijkheid geworden. Op dinsdag 24 juni 2025 werd bekend dat Rivièra Maison faillissement heeft aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam. Op het moment van schrijven wordt een curator aangesteld en is nog onduidelijk of een doorstart tot de mogelijkheden behoort. Het bekende Nederlandse woonmerk, met tientallen winkels in Nederland, een eigen webshop en een breed netwerk van retailers, wordt hard geraakt door de huidige marktomstandigheden. 

Het bedrijf heeft ongeveer 300 medewerkers en zeven winkels in Nederland. Er zijn ook nog acht winkels in Duitsland, Polen, Zwitserland en in de Scandinavische landen. In het jaarverslag van 2023 maakte het bedrijf een verlies van €6 miljoen op een omzet van €19 miljoen en rapporteerde de onderneming een kortlopende schuldenlast van €10 miljoen. Op de website van Rivièra Maison staat dat door een storing niet online kan worden betaald, maar dat de winkel open is.

Teunissen zei in 2017 tegen Quote dat hij rond de eeuwwisseling ’helemaal tureluurs werd van alle meubels van Rivièra Maison die nagemaakt werden’. Hij besloot daarop zijn inspanningen niet meer te richten op het beschermen van de ontwerpen en meer energie te steken in het bekend maken van het merk.

 

 

Ook tijdens een evenement van onze collega’s van RetailTrends gaf COO Sjors Teunissen vorig jaar al aan dat het interieurmerk moeilijke tijden doormaakte: “Wij hebben niet, zoals Omoda, een heel duidelijke vraag die we met ons aanbod kunnen beantwoorden. We verkopen luxury goods. Het beetje geld dat mensen overhouden, daarvan hoop je dat ze dat bij ons uitgeven.”

Verouderd imago

Bovendien worstelde Rivièra Maison met een verouderd imago. “Ons merk is groot geworden met teksten op producten, iets dat inmiddels breed is gekopieerd. Wat bijna niemand weet, is dat we nauwelijks nog producten met teksten verkopen. Ons imago moet echt veranderen,” aldus Teunissen.

In de afgelopen jaren probeerde het merk zich te vernieuwen door samenwerkingen met influencers en het aanspreken van een jongere doelgroep. Maar of dit voldoende was om het tij te keren, blijft de vraag.

Van bloemenwinkel tot woonmerk

De wortels van Rivièra Maison liggen in 1948, toen Jacques en Dini Teunissen hun bloemenwinkel aan de Overtoom in Amsterdam openden. Hun talent voor bloemsierkunst leidde tot bijzondere opdrachten, zoals de decoratie van het 25-jarig huwelijksfeest van Koningin Juliana en Prins Bernhard.

Toen zoon Henk Teunissen in 1975 het familiebedrijf betrad, begon hij zich te richten op de zakelijke markt en legde daarmee het fundament voor verdere groei. In 1985 nam hij het stokje volledig over en introduceerde woondecoratie in het assortiment.

Henk Teunissen

 

De echte doorbraak volgde in 1997, met de opening van de eerste winkel in de Kalvertoren in Amsterdam. Vanaf dat moment droeg het bedrijf officieel de naam Rivièra Maison en bood het een compleet assortiment meubels en accessoires met een herkenbare sfeer.

De kracht van het merk

In een interview met Interior Business Magazine sprak Henk Teunissen in februari ’25 uitgebreid over de waarde van het merk Rivièra Maison. Hij vertelde dat het merk ontstaan is uit pure noodzaak: “We werden constant gekopieerd door grote spelers zoals Blokker en HEMA. Het advies dat ik kreeg van een merkenbureau was simpel: focus op het bouwen van een merk dat mensen echt willen hebben, niet alleen vanwege het product, maar om wat het vertegenwoordigt.”

Teunissen begon met het ontwikkelen van een duidelijke merkidentiteit: herkenbaar, warm en gezellig, met een toegankelijke luxe. “Het idee was om, net als Ralph Lauren in de mode, een totaalconcept neer te zetten,” aldus Teunissen. Het merk groeide snel in waarde en herkenning. “We kregen zelfs een keer een telefoontje van een klant die vroeg om een nieuw logo omdat de hond het originele logo van de hondenmand had opgegeten,” vertelde hij met een glimlach. “Dat toont aan hoe belangrijk ons merk voor de klant was geworden.”

Volgens merkenexpert Hans Braakman, eveneens geïnterviewd door Interior Business Magazine, heeft de woonbranche op dit gebied een duidelijke inhaalslag gemaakt: “Wat Gucci en Ralph Lauren al jaren in de mode doen, begint nu ook in de woonbranche door te dringen.”

 

Braakman benadrukte dat een sterk merk cruciaal is voor onderscheidend vermogen en klantloyaliteit: “Een merk roept emotie op. Als je geen merk bouwt, resteert alleen prijsconcurrentie en daar kun je het nooit op winnen.”

Henk Teunissen onderschreef dit: “Een merk zoals Rivièra Maison biedt klanten zekerheid en kwaliteit. Dat gevoel is onbetaalbaar.”

Op- en neergang van een woonicoon

Na de succesvolle expansie in de jaren 2000, waaronder de opening van flagship stores in Duitsland en Noorwegen en de verhuizing van het hoofdkantoor naar Amsterdam, kende Rivièra Maison in 2017 nog een omzetgroei tot 54,1 miljoen euro. Maar recente jaren bleken uitdagend.

Consumenten zijn bewuster gaan kopen, vertelde Teunissen eind 2023. Ondanks vernieuwingen, zoals de flagshipstore 2.0 in Leidschendam en samenwerkingen met nieuwe doelgroepen, bleef het merk kampen met de nasleep van economische druk en veranderende consumentenvoorkeuren. Volgens Braakman zijn merken nooit onkwetsbaar: “Als je niet doet wat je belooft, verlies je het vertrouwen van klanten.”

Doorstart?

Het faillissement van Rivièra Maison markeert een moeilijk moment voor de Nederlandse woonbranche. Toch is het merk met zijn rijke geschiedenis, sterke identiteit en brede naamsbekendheid mogelijk nog niet uitgespeeld. Interior Business Magazine columnist en ervaren woonondernemer Henny van Straaten runt met veel passie een Riviera Maison winkel in Nijmegen. Henny: ”Het nieuws gaat als een lopend vuurtje. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt. Voor klanten die op accessoires of meubelen wachten. Voor medewerkers. Voor dealers. Ik hoop vurig dat er iemand is die een doorstart aandurft. Indien nodig zal ik die met raad en daad steunen. In tussentijd zal ik alles op alles zetten om te zorgen dat mijn klanten krijgen waar ze op wachten….”

De komende weken zal blijken of er ruimte is voor een doorstart. Eén ding is zeker: de waarde van het merk Rivièra Maison zal in dit proces een doorslaggevende rol spelen. Wordt dus vervolgd.