Fabian Dekker (Mirino), Jan Kraaijeveld (Slimstock) en Dirk Mulder (ING): Over voorraadmanagement in Global Supply Chains

Toen het containerschip de Ever Given eind maart 2021 het verkeer in het Suezkanaal bijna een week lang verstikte, haalde het grote krantenkoppen over de hele wereld. Bedrijven maakten zich zorgen toen honderden schepen die onze spullen vervoerden, van koffie tot speelgoed en meubels, vertraging opliepen. Vertraging die niemand had voorzien. De blokkering van het Suezkanaal verergerde de toch al gestreste toeleveringsketens. Hoe kan de groothandel omgaan met dergelijke incidenten?

Suez-incident maakt gespannen toeleveringsketens extra zichtbaar
Het Suezkanaal is één van de belangrijkste verbindingen waarlangs wereldwijde supply chains gevoed en gedragen worden. Zo’n 10 tot 12% van de wereldhandel vindt plaats via deze verbinding. Voor containers ligt dit percentage op de Oost-West route nog hoger. In die schepen vanuit Azië naar Europa zit een breed scala aan consumentenproducten: kleding, schoenen, elektronica en speelgoed. Maar ook zonnepanelen. Daarnaast komen er voor bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie, de chemische- en kunststofindustrie, de automotive sector en de bouw veel halffabricaten en onderdelen over zee deze kant op. De toeleveringsketens waren door de coronapandemie al gespannen en zorgen nu onder meer voor een wereldwijd tekort aan halfgeleiders, een component dat wordt gebruikt in een breed scala aan consumptiegoederen.

Toename druk op leveringsketens
De gevolgen van ‘Suez’ zijn voor de korte termijn enerzijds beperkt. De hardlopende consumentengoederen zoals tuinsets zijn al binnen. Die zijn in veel gevallen al in de winter in opslag genomen. Het gaat nu om producten voor later dit jaar, bijvoorbeeld kerstspullen. Grote importeurs, groothandels en retailers bestellen over het algemeen ruim op tijd en houden voorraad aan. Hier is dan ook zichtbaar dat de behoefte aan opslagen DC-ruimte na het afgelopen jaar toeneemt. Kleinere spelers bestellen vaker in kortere tijdvensters. En juist dáár kunnen problemen ontstaan.

Analyse

Fabian Dekker (Mirino), Jan Kraaijeveld (Slimstock) en Dirk Mulder (ING) starten met bovenstaande inleiding hun interessante analyse over voorraadmanagement in de supply chain.

Belangrijke conclusie analyse: Flexibilisering en het verkorten van doorlooptijden blijven een aandachtspunt voor de sector. Maar het blijft lastig om de inkoop te verleggen. Dit vergroot de kwetsbaarheid van de supply chain. Veel leveranciers zijn ook afhankelijk van toelevering uit productielanden en van de vraag van de afnemers. Het blijft daarom nodig om alternatieven voor leveranciers in te zetten om risico’s te spreiden.

Lees hier hetgehele stuk