MAATWERK ALS MEERWAARDE

“OMDAT WE ALLES IN ONZE FABRIEK IN OSS PRODUCEREN ZIJN WE ENORM FLEXIBEL IN WAT WE KUNNEN MAKEN EN DAT MAAKT DE MEUBITREND GROEP REDELIJK UNIEK.”
De huisshow van Jamé en Zizeau begon dit jaar eind augustus, een week eerder dan gebruikelijk. Laurie Aldenhoven, verantwoordelijk voor de marketing van de merken Zizeau en Jamé van de meubelfabrikant De Meubitrend Groep uit Oss: “Dit hebben we gedaan op voorspraak van de klanten.” Er waren zoals ieder jaar weer mooie nieuwe modellen van beide merken te zien plus een aantal uitbreidingen van bestaande series. Laurie: “Wat ons speciaal maakt is dat we nog verder gaan dan anderen in het leveren van maatwerk

Zizeau Avio
De uitnodigende showrooms van de twee merken in Oss (waarbij het deel van Zizeau voorzien is van lamelwanden en -dividers, lang voordat deze zo trendy waren als nu) zijn weer helemaal opnieuw ingericht met de focus uiteraard op de nieuwste modellen. Zoals bij Jamé waarbij de Sofia in 2 uitvoeringen te zien is om de veelzijdigheid van deze bank te kunnen tonen en de geheel nieuwe Lotte bank wat volgens Laurie een echte moderne loungebank is: “Een ware allemansvriend door het uitnodigende design.”
DUURZAAM
Laurie vervolgt: “De modellen die we ontwerpen of laten ontwerpen voor Zizeau en Jamé zijn tijdloos, maar per merk in een iets andere vormtaal. We proberen met stoffen en kleuren de huidige trends te volgen. Als je toe bent aan iets nieuws kun je na10 jaar gemiddeld gebruik een bank prima laten her stofferen, onze modellen zijn ervoor gemaakt om dit te doen. Ze worden hoe dan ook ontworpen en gemaakt voor de lange termijn.” Het valt haar op dat de stoffen zelf ook steeds duurzamer worden: “Zoals de FABRAA-collectie van Textaafoam. Deze stoffenserie geeft ons veel mogelijkheden, ook voor onze projectafdeling. Bij consumenten speelt duurzaamheid als thema misschien nog niet zo sterk als bij projecten maar we merken dat het bewustzijn groeit. Het heeft gewoon tijd nodig, denk ik, zoals bij de meeste veranderingen. Kijk naar zonnepanelen en elektrisch rijden: dat duurde ook even voordat het massaal werd omarmd. We merken ook dat jongere generaties er meer voor openstaan en dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst om op verder te gaan op deze duurzame weg.”

Zizeau Avio
ITALIAANS OGEND, NEDERLANDS COMFORT
Nieuw voor Zizeau is het model Avio. De laag ogende bank met afgeronde vormen en een karakteristiek dwars geplaatste houten poot met inkeping voor de siernaad die langs de zijkant naar beneden loopt (een slim detail dat het dubbelvouwen van de naad voorkomt) heeft een duidelijke Italiaanse designsignatuur, maar dankzij de volumineuze zitting is het comfort van deze bank zeer hoog. “Lange, forse Nederlanders zitten hier prima op en kunnen ook moeiteloos opstaan. We hebben voor dit model gekozen voor een vaste zitting en rugleuning, dus geen losse kussens. We hebben Avio in de gebruikelijke Zizeau maten maar uiteraard is maatwerk als optie mogelijk. Onze klanten weten dit.” Ook opties als een tafelblad tussen de zittingen plaatsen of een USB-aansluiting aanbrengen zijn mogelijk. “Verfrissend tijdloos”, zo vat Laurie dit nieuwe model treffend samen. “De ronde belijning is een frisse wind voor de Zizeau collectie.”

Jame Sofia
TOEVOEGINGEN
Er zijn drie uitbreidingen van bestaande modellen van Zizeau als toevoeging op de collectie. Als eerste de druppelvormige versie van de Guillia: een lounge bank met een rond element dat een slag groter is dan het oorspronkelijke model en dus naar achter toe taps toeloopt. Dit model kan op zichzelf staan maar ook worden toegevoegd aan andere elementen uit de Guillia serie. De houten poot geeft deze variant een elegant karakter, de getoonde Spiral stof van Kirkby Design (onderdeel van de ROMO Group) verfijnt het model nog verder. Maatwerk afmetingen en alle opties in stofferen zijn uiteraard mogelijk. Lungo werd gelanceerd als een compacte bank van Zizeau en heeft nu een chaise longue toevoeging die Laurie mooi formuleert als een dormeuse. De bank kan nu dus ook als hoekbank worden uitgevoerd en hier is veel vraag naar, zo weet zij. Als derde toevoeging laat zij de nieuwe wandbanken zien: “De banken hebben een comfortabele hoge rug en een zijkant die in een andere stof kan worden uitgevoerd voor een mooi en sfeervol contrast.
Dit soort banken hadden we al voor de projectafdeling en nu dus ook voor consumenten. Ze zijn praktisch in het gebruik: ze nemen minder ruimte in beslag als losstaande modellen en kinderen kunnen er naar hartenlust op klimmen en vanaf springen zonder omvallen of krassen op de vloer. Er wordt hier heel goed op gereageerd door klanten.” Dit model past ook goed in de verschuiving van de eethoek naar de keuken, weg uit de woonkamer: “Het comfort nodigt ook uit tot langer zitten en natafelen.” Ook hier zijn er tal van maatwerk oplossingen in formaten, stofferen en het stikken van naden.

Jame Lotte
UITBREIDING
Voor Jamé, te zien in de eigen showroom naast die van Zizeau, is er allereerst de uitbreiding van het model Sofia. Deze bank werd vorig jaar als losstaand model geïntroduceerd in een loungevariant en nu is er een gave symmetrische variant met twee armen. De bank wordt getoond in een elegante koningsblauwe stof. “Standaard was er een verkorte arm voor Sofia, nu hebben we de optie om de arm te laten doorlopen tot aan het eind van de zitting voor nog meer comfort indien gewenst.” De houten poten zijn leverbaar in 12 kleuren. Lotte is het zusje van Jort, Lotte zit met 70 centimeter iets dieper dan haar broer en is een loungebank zonder naden op de zitting. Laurie: “Lotte is een chique, elegante bank met een herkenbare Jamé signatuur. Lotte heeft een diepe zit en is door de strakke belijning en minimalistische poten de ideale loungebank.”

Zizeau Guillia
MEER OF MINDER STURING
Zij gaat nog even in op de functie van de twee showrooms in Oss: “We merken dat onze klanten bewust langskomen om de nieuwe modellen te zien en er feedback over te geven. Het is interessant om te zien hoe mensen hier binnenkomen. Sommigen stappen direct op een model af en zeggen: deze wil ik inkopen, in een andere stof. Zij weten precies wat hun klanten aantrekkelijk vinden en we hoeven eigenlijk geen advies te geven. Anderen zijn meer zoekende: dit model zou kunnen, of die. Ik vind deze stof eigenlijk wel mooi, maar wat zouden jullie kiezen? Dus voor de ene groep is het echt een bron van inspiratie om hier te komen, voor anderen is het een vertrekpunt met wat er allemaal mogelijk is. Consumenten kiezen meestal voor veilige stoffen in veilige kleuren: dat wat iedereen rondom hen ook al heeft.
Het is aan de winkelier om hier helemaal in mee te gaan of toch erachter zien te komen of een consument misschien toch durft af te wijken en daarop in te spelen. Hier is echt alles mogelijk. Consumenten kunnen zelf stof toesturen. Ze hoeven dit enkel aan te geven bij de order en dan wachten wij tot het binnen is waarna wij over gaan tot verdere productie. Of we kopen de stof in wanneer deze niet in onze collectie zit. We denken altijd mee met onze klanten en met de eindklant. Omdat we alles in onze fabriek in Oss produceren zijn we enorm flexibel in wat we kunnen maken en dat maakt de Meubitrend Groep redelijk uniek, vind ik.” Wellicht was dit overigens de laatste huisshow op deze locatie, want halverwege 2025 zal de Meubitrend Groep voor zowel de productie als een Experience Center voor evenementen plus grote showrooms per merk en alle kantoren haar intrek nemen in het nieuwe pand aan de Vorstengrafdonk in Oss.
DE GEHEEL NIEUWE LOTTE BANK WAT VOLGENS LAURIE EEN ECHTE MODERNE LOUNGEBANK IS: “EEN WARE ALLEMANSVRIEND DOOR HET UITNODIGENDE DESIGN.”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie oktober/achtste jaargang. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding