Thuiswinkel e-Academy heeft deze week haar eerste e-learning gelanceerd voor iedereen die (professionele) belangstelling heeft in e-commerce. In totaal komen er dit jaar tien gratis e-learnings online, die allemaal betrekking hebben op essentiële onderwerpen binnen e-commerce. Het eerste onderwerp is conversieoptimalisatie. De online cursussen worden gegeven door vooraanstaande experts uit de markt en zijn gratis toegankelijk. Het doel van de e-learnings is om bedrijven verder te helpen op het gebied van ‘digital business skills’.

Onder de 2200 leden van Thuiswinkel.org leeft de aanhoudende vraag naar leerinstrumenten waarmee ze grotere groepen mensen kunnen opleiden binnen uiteenlopende e-commerceonderwerpen. Bedrijven willen hiermee de expertise van hun veelal specialistische medewerkers verder verbreden. Thuiswinkel e-Academy speelt met de e-learnings in op deze behoefte. Door de e-learnings gratis toegankelijk te maken, wil de belangenvereniging helpen de digitale vaardigheden te bevorderen waar de groeiende e-commercebranche zo’n behoefte aan heeft.

Relevant en essentieel

“In onze e-learnings komen de fundamentals van e-commerce aan bod, waarbij je naast conversieoptimalisatie kunt denken aan de customer journey, data-analyse, digital marketing en wet- en regelgeving op het gebied van e-commerce”, vertelt Sophie van Rooij, programmamanager bij Thuiswinkel e-Academy. “De e-learnings zijn individueel te doorlopen, maar ze zijn ook interessant voor e-commerceteams die de lessen uit de e-learnings toe kunnen passen binnen de eigen praktijk. Daarmee dragen de e-learnings bij aan het creëren van een lerende organisatie.”

Om de e-learnings zo relevant, actueel en inhoudelijk mogelijk te maken, werkt Thuiswinkel e-Academy bij de ontwikkeling nauw samen met verschillende partners, waaronder de brancheorganisaties INretail, ANVR en Techniek Nederland. Ook zij ervaren van hun achterban dat er een grote behoefte is aan kennis op het gebied van e-commerce. De ontwikkeling van de e-learnings wordt mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit Stichting Detailhandelfonds.

Werken met topexperts

Bij de inhoudelijke ontwikkeling van de e-learnings wordt de hulp ingeroepen van vooraanstaande experts binnen hun vakgebied. Op deze manier wordt de belofte “Leren met topexperts” waargemaakt. Voor de e-learning Conversieoptimalisatie, die vanaf vandaag gratis toegankelijk is, is daarom intensief samengewerkt met Jurjen Jongejan, CRO-strateeg bij ISM e-Company, en Martin van Kranenburg, CRO-trainer. Binnen de online cursus leert de cursist onder meer de conversie in de eigen webshop te verbeteren en wat je als webwinkelier kunt doen om het aankoopgedrag te beïnvloeden.

De e-learnings duren 30 tot 45 minuten en bevatten veel interactieve elementen. Door allerlei vragen, oefeningen en cases wordt de cursist zelf tot nadenken aangezet. Op deze manier wordt de betrokkenheid van de cursist gestimuleerd. Na de cursus volgt een toets en als deze succesvol is afgerond, krijgt de cursist een certificaat op naam in zijn persoonlijke profiel op de e-Academy Campus. De cursussen zijn op ieder moment en in ieders eigen tempo te doorlopen.