In 2018 heeft de gehele detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar 2017, meldt het CBS. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+2,3%), de winkels in meubels (+2,1%) realiseerden in de hoek van non-food winkels de grootste omzetstijging. De verkopen (het volume) van de detailhandel waren 2,8 procent hoger. Zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeiden. Online is bijna 18 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 0,9 procent hoger dan in december 2017.

Op één na hoogste omzetgroei na 2006

De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent. Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Online omzet bijna 18 procent hoger

In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.