Toen Tim Oulton voor het eerst een eigen handgemaakte meubelcollectie wilde ontwikkelen werd hij voorgesteld aan de Argentijnse ledermeester Diego Diaz tijdens een beurs in Shanghai. Oulton nam hem meteen in dienst en sinds die tijd maken ze samen de met de hand afgewerkte leerkwaliteiten van het merk Timothy Oulton.

Diego’s ervaring en kennis is in balans met de creativiteit van Tim, wat volgens het Britse merk leidt tot vooruitstrevende nieuwe concepten. Zo heeft Diego ooit leer in een cementmixer gegooid en heeft hij de meest bijzondere substanties over huiden gegoten in zijn laboratorium, op zoek naar nieuwe afwerkingen. Op de foto boven staat Diego links en Tim rechts achter de stapel.

Diego’s loopbaan begon op zijn 15e in een zeer gelauwerde, traditionele leerlooierij in zijn thuisland. Hij beantwoordt hieronder een aantal vragen over zijn vak en het werken met leer, een van de oudste materialen die bekend zijn.

Diego, wat is dat toch tussen jou en leer? Waarom heb je er zo’n passie voor?

Diego Diaz: “Het is iets dat onder je huid kruipt en in je bloed terechtkomt. Je krijgt de ‘leather bite’ , zoals we dat in de industrie zeggen.”

Waar komt jouw inspiratie vandaan?

“Dat kan een stuk hout zijn, of een steen, eigenlijk van alles. Ik experimenteer in mijn ‘magic room’ waarbij soms iets lukt en soms ook niet en pas mijn werk net zolang aan totdat ik iets heb dat echt interessant is.”

Hoe bewerk je het leer?

“We gebruiken nooit pigmenten, want dan moet je meerdere lagen over elkaar aanbrengen en is het resultaat vlak en saai. Onnatuurlijk. We gebruiken transparante, natuurlijke verfstoffen. Die leveren exact de kleuren op die je zoekt zonder dat je het leer extra lagen moet geven.”

Een vintage look met leer maken, is dat moeilijk?

“Het is meer de touch die problemen oplevert. Om de vintage gekreukelde look te krijgen, dat het er echt gebruikt uitziet, moet het materiaal zo hard zijn dat het breekt. Dat kan natuurlijk niet, dus hebben we het juist egaler en zachter gemaakt terwijl het wel gebruikt oogt. Dit is gelukt door het uit te rekken.”

 Hoe is goed leer te onderscheiden van een minder goede kwaliteit?

“De afwerking maakt het verschil. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijke afwerkingen, maar je moet ruimte openlaten voor creativiteit. Het is een van de oudste materialen ter wereld, dat bedenk ik me altijd. Heel veel is al eens ergens ooit gedaan.”

Wat maakt werken met leer zo bijzonder?

“De hoeveelheid tijd die je in een stuk leer stopt is belangrijk, de hoeveelheid handwerk die nodig is maakt het werken met dit materiaal bijzonder en onderscheidt het van andere materialen.”

Vind je jezelf meer een kunstenaar of een ambachtsman?

“Een klant zei ooit tegen me: “Je bent een kunstenaar, jouw canvas is het leer”. Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik probeer met dingen te komen die mensen waarschijnlijk nooit zullen uitproberen. Je moet bvriend zijn met het leer, om het te kunnen begrijpen en om het te kunnen waarderen.”