Saunaco hanteert drie kernbegrippen: tijdloos, duurzaam en modulair. De vernieuwde meubellijn Nyro past daarom naadloos in het Belgische innovatieve concept.
Tekst Ria Peerdeman

Eigenlijk had Peter van Winkel zijn vernieuwde model NYRO willen presenteren op de IMM-beurs in Keulen. Maar corona verhinderde dat. Dus week hij met de presentatie van het nieuws uit naar ons vakblad. (En natuurlijk vinden wij dat een heel goed idee.) Zo’n veertig winkels in Nederland hebben al kasten en tafels van het Belgische Saunaco. Het bedrijf is derhalve een goede bekende in de Nederlandse meubelbranche. Het familiebedrijf startte in 1969 door Peters vader. Aanvankelijk maakte het bedrijf sauna’s, daarna toeleveringsproducten voor zitmeubelen. Sinds 2006 is een bijzondere koers ingezet. Men richt zich niet meer op series, maar op kwalitatief duurzaam modulair maatwerk. “Met onze lijnen mikken we op een publiek dat een stukje tijdloze kwaliteit zoekt en een persoonlijke touch wil geven aan hun meubel. Sinds de lancering van Cas en Nyro maken we nooit meer twee dezelfde kasten”

LIJKT OP LEGO
Peter: “We richten ons met onze business heel erg op duurzaamheid. Duurzaamheid op alle gebied. Dus hebben we bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak en produceren we lokaal. Met andere woorden er is minder transport nodig. Praktisch alle materialen komen daarom uit West-Europa. En we gebruiken kwalitatief hoogwaardige materialen, dat betekent bijvoorbeeld heel goed hang- en sluitwerk uit Oostenrijk, kwalitatief hoogwaardige poederlak uit Duitsland et cetera. Onze modellen zijn modulair. Klanten kunnen een kast precies zo indelen als ze willen en deze kan meegroeien met het gezin. Zo is er op dit moment veel aandacht voor een bureau in de woonkamer. Vergelijk het met lego. Je kunt er steeds aan blijven bouwen.”

TIJDLOOS
De modellen van Saunaco hebben een tijdloos design en blijven passen bij allerlei veranderingen in het interieur. Peter: “Vorig jaar hebben we op Keulen de update van onze Cas gepresenteerd. Nu dus de update van de Nyro. Bij andere bedrijven zie je wel dat men regelmatig nieuwe modellen lanceert. Wij hebben de visie dat we geen wegwerp producten maken. We hebben tijdloze basismodellen waaraan we kunnen blijven schaven en door ontwikkelen, en die steeds bij elkaar harmoniëren, zodat een model een heel lang leven heeft en als het ware een concept wordt.”

WERKPLEZIER
Bij Saunaco werken zo’n dertig medewerkers. Peter: “Het vroeg van onze organisatie wel veel toen we omschakelden van series naar persoonlijke kasten. Maar voor onze werknemers is het werkplezier wel heel erg verhoogd, want het is natuurlijk fantastisch om kwaliteit te maken.” Aanvankelijk maakte Saunaco meubels zonder naam. De veranderingen richting kwaliteit houden in dat het bedrijf zich meer en meer als merk gaat profileren onder de eigen naam.

VERKOOPPIEK
Tot slot wil Peter kwijt dat hij hoopt dat zijn Nederlandse klanten zo spoedig mogelijk hun klanten weer terug mogen ontvangen in hun winkels, en “dat we ondertussen gezorgd hebben voor een extra voorraad grondstoffen, zodat ze op hun twee oren kunnen slapen als de verkopen pieken na de lockdown, zoals vorig jaar in België is gebeurd.”

DE UPDATES VAN DE NYRO ZIJN:

  • Brede lades en brede open vakken
  • Audiofronten in vier maten van geperforeerd staal (in dezelfde lakkleuren als de rest van de kast
  • Tv-palen waar kabels in weggewerkt kunnen worden
  • Glazen deuren met onzichtbare scharnieren en ledverlichting
  • Nieuwe kleuren taupe en donker bruin

De nieuwe Nyro wordt al op de pas vernieuwde website getoond.
www.saunaco.com