De oudste beurs voor consumentengoederen ter wereld, ambiente, heeft de gevolgen moeten ondervinden van storm Ciara (in Duitsland: Sabine) en het uitbreken van het Corona virus. De ingeschatte kans op besmetting met het virus hield veel (Chinese) bezoekers helaas thuis.

Trends, nieuwe producten, internationale contacten: het was allemaal aanwezig in Frankfurt van 7 tot en met 11 februari. Er waren 4.635 deelnemers uit 93 landen met een totaal beursoppervlak van meer dan 310.000 vierkante meter. Hoewel ik de beurs korter dan gebruikelijk kon bezoeken deze keer viel het geringe aantal Chinese en Amerikaanse bezoekers mij op. Ook opvallend: Chinese exposanten lieten zich vervangen door Europese vertegenwoordigers om zodoende toch gezien en bezocht te kunnen worden.

Ambiente was de eerste vakbeurs dit jaar die last heeft gehad van het virus en de angst voor besmetting. Bij Heimtextil. een maand eerder, speelde dit nog geen rol van betekenis. De organisatie geeft aan dat de in totaal 108.000 bezoekers deze keer evengoed flink orders hebben geplaatst. Kwaliteit boven kwantiteit. Uit eigen observatie zag ik inderdaad geanimeerde gesprekken op sommige stands. Storm Ciara/Sabine heeft ook invloed gehad volgens organisator Messe Frankfurt (zelf was ik voor de storm al weg uit de handelsstad). Met name het wegblijven van inkopers van grote ketens (opnieuw, uit angst voor besmetting) werd toch als teleurstellend ervaren en de organisatie is hier ook heel open in: de grote handel viel tegen deze keer. Zoals een groot wijsgeer ooit zei: ieder nadeel hep z’n voordeel en in dit geval was dat voldoende tijd om een langer en beter gesprek met de klanten te voeren die wel naar Frankfurt waren afgereisd.

De 108.000 bezoekers uit bijna 160 landen (meer dan 60 procent van buiten Duitsland) waren in ieder geval niet gebonden aan een reisverbod dat vele grote inkopers hadden gekregen. “Wanneer een vakbeurs als ambiente te maken krijgt met een storm en een wereldwijd virus, dan levert dat enorme uitdagingen op”, aldus Detlef Braun, CEO van Messe Frankfurt. “Maar onze deelnemers zijn er verstandig mee omgegaan: geen paniek, gewoon je werk doen. Dit geldt ook voor de bezoekers, die zoals altijd gewoon hun orders hebben geplaatst.” Al met al was 95 procent van de exposanten tevreden, nog altijd een prima score. De meeste bezoekers per land kwamen uit het thuisland, gevolgd door Italianen, Nederlanders (veel gehoord en gezien op zondag), Spanjaarden, Britten, Turken, toch nog een paar dappere Amerikanen, Russen (ook nauwelijks gezien), Japanners (met mondkapjes) en Chinezen (ook met mondkapjes; ik heb er een stuk of 12 geteld in twee dagen rondlopen, posten, praten en noteren).

Meer bezoekers dan vorig jaar kwamen er uit landen als Estland, Japan (er waren ook weer veel interessante Japanse bedrijven voor Dining en Giving), Colombia, Turkije, Jordanezen en Roemenen. Opvallende deelnemers voor het Living gedeelte kwamen vaak uit Denemarken en zorgden voor een serene, koele Scandi sfeer in hal 8 die mooi contrasteerde met de vrolijke Braziliaanse producten (het Zuid-Amerikaanse land was het eerste themaland, als opvolger van de partnerlanden uit het verleden). Opvallende kleuren op de beurs? Uiteraard groen en blauw.

Een uitgebreid verslag vindt u in een volgende uitgave van Interior Business Magazine. De volgende editie van ambiente is van 19 tot en met 23 februari 2021.

www.ambiente.messefrankfurt.com

 

Ingmar van der Hoek (ingmar@businesscontentmedia.nl)