Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week (DDW) plaats. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers aan meer dan 335.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Verspreid over zo’n honderd locaties door de hele stad, organiseert en faciliteert DDW onder andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten. DDW onderscheidt zich van andere designevenementen door zich te concentreren op ontwerpen voor de toekomst. Hoewel tijdens het evenement alle denkbare disciplines en aspecten van design aan bod komen, ligt de nadruk op experiment, vernieuwing en cross-overs. Bijzondere aandacht gaat jaarlijks uit naar werk en ontwikkeling van jong talent.

Geschiedenis

De wortels van DDW gaan terug tot 1998. In dat jaar organiseerde het Vormgeversoverleg (VOE) voor het eerst de Dag van het Ontwerp. Doel: ondernemers en ontwerpers met elkaar in contact brengen. Het evenement, dat jaarlijks plaatsvond in Eindhoven en met elke editie meer belangstelling trok, groeide algauw uit zijn jasje. De Dag van het Ontwerp werd vanaf 2002 de Week van het Ontwerp, om in 2005 te worden omgedoopt tot Dutch Design Week (DDW).

Missie en Visie

DDW is optimistisch en gelooft in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers. Zij hebben aangetoond dat ze beschikken over de inventiviteit en lenigheid van denken die kan leiden tot relevante innovaties waar onze snel veranderende wereld om vraagt.

1. Een podium bieden aan ontwerpers, ongeacht afkomst of nationaliteit, met een Dutch design*-mentaliteit: onze organisatie versterkt Dutch design door het een toonaangevend internationaal podium te bieden.

2. Kansen bieden aan ontwerpers: door media, bedrijfsleven en andere sectoren kennis te laten maken met designers en hun werk, helpen we hen vooruit – in de vorm van publiciteit, netwerkverbreding en opdrachten.

3. Talentontwikkeling: onze toekomstgerichte blik beperkt zich niet tot de dag van morgen. Daarom is het stimuleren en ondersteunen van nieuwe aanwas een speerpunt van onze organisatie.

Ambassadeurs en thema

Sinds 2009 stelt DDW twee partijen uit het ontwerpveld aan als pleitbezorgers van Dutch design in het algemeen en de week in het bijzonder. Zij vervullen representatieve taken en zetten hun netwerk in om verbindingen te leggen en beginnende collega’s op weg te helpen. Dit jaar zijn dat Ravi Naidoo (Design Indaba), Wendy Plomp (Dutch Invertuals), Laurens van den Acker (Renault).

Sinds 2012 stelt DDW voor elke editie van het evenement een thema vast, onder meer ter ondersteuning van een publiekscampagne. Dit jaar is het thema: If not us, then who?

Kaarten zijn te koop via www.DDW.nl