Dit jaar ging The Independent Hotel Show helaas niet door, voor volgend jaar staat de vakbeurs voor hospitality gepland voor 16 en 17 maart in de RAI Amsterdam. Exposanten en bezoekers blijven echter het hele jaar door op de hoogte van ontwikkelingen via de nieuwsbrief van de beursorganisatie. Deze keer richt men zich op mensen, de belangrijkste factor in de hotelbusiness.

Zeker in deze tijd zijn hotels als toevluchtsoord voor het maanden lang thuis zitten of als tijdelijke ontsnapping aan de 24/7 prikkeleconomie belangrijk voor het geestelijk welzijn. En wat te denken van mensen die niet naar huis kunnen vanwege het virus of andere omstandigheden. Maar niet alleen vanuit de bezoeker geredeneerd: ook voor de medewerkers zijn het ongekende tijden, met onzekerheid over het aantal gasten en de soms onduidelijke eisen op het gebied van afstand houden en het voorkomen van besmetting met Covid-19.

Om met het hotel als toevluchtsoord te beginnen: The Student Hotel (foto) heeft vestigingen door heel Europa en is de afgelopen maanden gewoon open gebleven voor iedere student die niet naar huis kon reizen. “Niet alleen huisvesten we mensen, onze staf dient ook als luisterend oor voor de gasten en als hub voor een online community die met ons en met elkaar in contact blijft”, aldus oprichter en CEO Charlie MacGregor van de hotelketen. The Student Hotel als betrokken thuishaven: in sommige steden werkt de keten samen met het Rode Kruis en het Leger des Heils om thuislozen tijdelijk een dak boven het hoofd te bieden. Maar ook mensen die uit andere hotels moesten vertrekken omdat ze geen geld meer hadden en niet terug konden reizen vonden onderdak bij de hotels van MacGregor. Er zijn 14 vestigingen (ook eentje in Rotterdam) met in totaal 5.000 kamers. MacGregor: “We organiseerden online ook activiteiten vanuit het hotel, zoals taal- en kooklessen, mindfulness workshops en feestjes met DJ’s. Zo hielden we contact met onze gasten, ook zij die wel thuis waren, en hebben we ook een nieuw publiek weten te bereiken.”

Hoe zorg je ervoor dat een hotel schoon blijft nu ze weer open mogen zijn? Constant maskers op en iedere keer de deurknop reinigen met alcohol?  Hoe vaak moeten de handschoenen worden vervangen per dag? Mondkapjes: niet zozeer om zelf besmetting te voorkomen maar om duidelijk te maken dat je een ander niet wilt besmetten. Wordt de anderhalve meter gerespecteerd, draagt de staf handschoenen en is er voldoende handgel overal dan is het dragen van een mondkapje niet noodzakelijk, maar er moet aan de staf ruimte worden geboden om dit toch te doen. Zij die schoonmaken: liever niet, want het is benauwd wanneer je je moet inspannen. Overigens draagt 1 op de 5 mensen een kapje verkeerd: de neus steekt nog uit of het kapje hangt te slap. Een kapje niet langer dan drie uur achter elkaar dragen en, wanneer het een disposable is, weggooien in de prullenbak. Stoffen kapjes altijd wassen op 60 graden.

Deze en andere interessante informatie over de hotelbranche in coronatijden staat op de website van de beurs:

www.independenthotelshow.nl/people?dm_i=542U,88G5,132712,WIPB,1