Aanstaande donderdag gaat de vijftigste editie van de Biennale Interieur van start. De beurs viert dit jaar de vijftigste verjaardag. Tijd dus voor de organisatie om even stil te staan bij het doel en ambities van de beurs. De eerste editie in 1968 paste helemaal in het heersende gedachtegoed van die tijd: tradities werden uitgedaagd, er werd op zoek gegaan naar innovatie en standpunten moesten wor- den ingenomen. De Biënnale Interieur werd dan ook opgericht in 1967 met het doel om veranderingen in het hedendaags design en interieur op de kaart te zetten. Dit zou ook getoond worden aan het grote publiek en niet enkel aan professionelen zoals op dat moment de gewoonte was bij andere grote beurzen. Vormgeving in de context van het interieur was nieuw in een tijdperk waarin modern design nog steeds werd ervaren als koud, elitair en tegenovergesteld aan ‘comfortabel leven’.

Dit nieuwe initiatief kon worden gelinkt aan de motieven en idealen van de studenten- en arbeidersprotesten in Frankrijk, Europa en later ook de Verenigde Station in de late jaren 60. De stichtende leden van de Biënnale Interieur droomden ervan om een plek te creëren waar de heersende ideeën over wat een meubelbeurs moest zijn, niet golden. Waar andere beurzen een mix brachten van oud, nieuw, kit- sch en modern design, koos de Biënnale Interieur resoluut voor een hedendaagse en creatieve vorm van interieur design. De eerste editie in 1968 was dan ook een instant en onverwacht succes.

De alternatieve aanpak werd doorgetrokken op verschillende niveaus. Naast de meubelexpo in de beurshallen van Kortrijk Xpo, werd er ook heel wat moeite gestoken in de ontwikkeling van een cultureel stadsprogramma en talrijke satelliet evenemen- ten. Graficus Boudewijn Delaere werd gevraagd het logo te ontwerpen. Dat eenvoudi- ge maar opvallende logo wordt tot op de dag van vandaag nog altijd gebruikt. En ook werd per editie een eregast uitgenodigd. De lijst van deze internationale namen leest nu als een wie-is-wie in hedendaags design: de Italiaanse architect en ontwerper Gio Ponti, de Franse architect Jean Prouvé, de Duitse industrieel ontwerper Dieter Rams en de Spaanse designer Jaime Hayon zijn maar een paar namen die de erelijst sieren.

 

Anno 2018

Nu, vijftig jaar later, is het duidelijk dat het toen nieuwe idee om design te combineren met culturele en commerciële elementen een succesformule is. De ideeën van toen hebben ervoor gezorgd dat de Biënnale uitgegroeid is tot een vaste afspraak in de jaarlijkse design kalender.

De 50e editie van de Biënnale Interieur brengt enkele ingrijpende veranderin- gen met zich mee. Waar de beurs tot vorige editie telkens tien dagen duurde, wordt nu gekozen voor een compacte maar sterke inhoudelijke aanpak. Tussen 18 en 22 oktober 2018 is Interieur 2018 opnieuw the place to be wat betreft innovatie en creativiteit.

De Biënnale Interieur mikt ook steeds meer op een professioneel publiek. Naast een ijzersterk cultureel programma waaronder lezingen, tentoonstellingen, presentaties en ontmoetingsmomenten, gaat er heel wat aandacht naar business en ondernemen. Interactie en uitwisseling tussen participanten, handel en pro- fessionele klanten staan 5 dagen lang centraal. Een architectuurprogramma geeft nationale en internationale architecten de kans om naast het programma in de Xpo ook van een bedrijfsbezoek aan een van de deelnemende bedrijven te genieten.

Daarnaast sluit het stadsfestival aan bij de oorspronkelijke gedachte van de Biënnale Interieur. Een leegstaand ziekenhuis in het centrum van de stad wordt ingepakt door een jonge generatie ontwerpers, culturele partners en internationaal toonaangevende designers.