Dat is in ieder geval wat de beurs imm Cologne roept. De beurs in Keulen besteedt traditioneel veel aandacht aan ontwerptalent en voor de editie van 2022 is Koelnmesse, de organisator van imm Cologne, dit opnieuw van plan.

In Keulen noemen ze het de Pure Talents Contest: een wedstrijd tussen beginnende designers waarbij eigenlijk iedereen zou moeten winnen die deelneemt omdat met name de bezoekers die meubelen fabriceren het jonge talent hopelijk opmerken. Het opbouwen van een netwerk binnen de meubelindustrie is uiteindelijk het doel van deelname aan de Contest. Iedere meubelbeurs heeft tegenwoordig oog voor jong talent en houdt een designwedstrijd, want de verouderende meubelindustrie is soms het spoor bijster als het gaat om de smaak van moderne consumenten. Tussen industrie en designers zit ook vaak een behoorlijk grote generatiekloof.

Dit neemt niet weg dat de Pure Talents Contest zich door de jaren heen bewezen heeft als kweekvijver voor internationaal designtalent. De beurs nodigt dan ook recent afgestudeerden aan designopleidingen van over de hele wereld uit om een inzending te sturen naar de vakjury in Keulen.Bij de vorige editie werden er 862 bijdragen vanuit 240 opleidingen in 59 landen opgestuurd. De organisatie omschrijft de vorige inzendingen als “ontwerpen die niet altijd met de trend meegaan, maar eerder een beetje expressiever in kleurenkeuze zijn, ongebruikelijk in de vormgeving en frisser, onverwacht in de toepassingen.”

De jury bestaat voor de editie van 2022 uit designers Eva Marguerre (Designstudio Besau-Marguerre) uit Hamburg en Sebastian Herkner uit Offenbach, Norbert Ruf (Creative Director en bedrijfsleider van Thonet GmbH), en Jennifer Reaves, dieleiding geeft aan DesignFest GmbH. Zij letten niet alleen op de vormgeving van een inzending, maar ook op een visie achter een ontwerp, gericht op een internationaal publiek. Want ieder product moet tegenwoordig een aansprekend verhaal hebben om consumenten te kunnen bekoren en te verleiden tot aankoop. “Bij ons gaat het, anders dan bij andere vergelijkbare wedstrijden, om om meer dan alleen goed op zichzelf staand design. Alle inzendingen worden door onze jury in een totaalbeeld geplaatst en vanuit die context worden de winnaars bepaald”, zo zegt de zeer ervaren en altijd sympathieke Dick Spierenburg, Creative Director van imm cologne. Jennifer Reaves voegt daar aan toe: “Voor mij telt niet alleen de vernieuwing in vormgeving maar ook in hoeverre de ontwerper een ondernemer is die de zakelijke mogelijkheden van zijn werk kent en kan onderbouwen. Van productieprijs tot consumentenprijs berekenen, een marktanalyse voor een product maken, het hoort allemaal bij het vak van designer. Alleen zij die dit kunnen komen in aanmerking voor de titel van winnaar van de Pure Talents Contest.” In het verleden was het een veelgehoorde klacht bij inzendingen: leuk bedacht, maar totaal niet geschikt voor productie op grote schaal en commercieel ongeschikt.

“Wij maken startende ontwerpers groot op deze beurs”, aldus Claire Steinbrück, Directeur van imm cologne. “Ons doel is het om met deze wedstrijd jonge designers de mogelijkheid te geven voor een succesvolle entree in de meubelmarkt. Wij zijn de startbaan voor hun loopbaan. We zijn gewend om tegenwoordig direct in digitale beelden te denken en de wedstrijd is hier op aangepast: meer meubelconcepten in digitale beelden dan concrete, fysieke producten die fysiek gepresenteerd gaan worden, dat is onze verwachting voor de komende editie.” Dit sluit weer aan op het digitale platform van imm cologne, ambista, waarop de 20 genomineerde ontwerpen ook te zien zullen zijn en zo bereiken zij een miljoenenpubliek, zo stelt koelnmesse. “Deze mix van digitale presentatie online en het evengoed tonen van fysieke ontwerpen op een beursstand versterkt de reikwijdte en de mogelijkheden voor de jonge designers”, aldus Claire Steinbrück.“

De wedstrijd is bedoeld voor zij die nog studeren of net klaar zijn met hun opleiding. De deadline voor inzendingen is 15 september. Daarna volgt de beorrdeling, vervolgens worden de beste 20 genomineerd en daarna worden de drie besten beloond met geldprijzen van 1.500, 1.000 en 500 euro. Er is daarnaast ook nog een publieksprijs (#PTC22) met een stemprocedure via social media met ook een bedrag van 500 euro dat gewonnen kan worden. Deelnemen is gratis, alle informatie staat op
www.imm-cologne.com/puretalentscontest