De nieuwste editie van Interior Business Magazine, verrijkt met een prachtige uitklapcover van Passe Partout,  is weer verschenen. Deze nieuwste uitgave van het vakblad alweer de 105e jaargang, opent met een reportage over de veranderende rol van social media in de woonbranche. Volgens social media-trainer Kirsten Jassies en Stephanie Hopmans, medeoprichter van Wooninfluencers.nl, moeten woonwinkels afstappen van het traditionele ‘zenden’. In plaats daarvan is het tijd om echte verhalen te vertellen, persoonlijke content te delen en inspiratie te bieden. “Niet zenden, maar verbinden: woonwinkels moeten het verhaal centraal zetten,” stelt Hopmans. De kracht van influencers, slimme social search en authentieke klantverhalen vormt volgens hen de sleutel tot een sterke online merkbeleving.

Die focus op authenticiteit komt ook terug in de uitgebreide reportage over het Home Couture Event bij Co van der Horst in Amstelveen. Ter gelegenheid van het 120-jarig jubileum presenteerden vijf bijzondere textielmerken hun nieuwste collecties in de showroom van het familiebedrijf. Directeur Stephan van der Horst bracht in zijn welkomstwoord een ode aan de textieltraditie van zijn overgrootvader. Van duurzame bamboerolgordijnen van Nature Deco tot het Belgische vakwerk van Mirabel Slabbinck en Pierre Frey: het event liet zien hoe vakmanschap, duurzaamheid en esthetiek hand in hand gaan.

Ook op internationaal vlak gebeurt er veel. In Keulen vond eind juni de vakbeurs spoga+gafa 2025 plaats, met ruim 1.600 exposanten en een sterk groeiende focus op buitenmeubilair. De beurs bevestigde de trend dat de grens tussen binnen en buiten vervaagt: “Liggen is de nieuwe luxe,” concludeert de redactie. Modulaire loungesets, weersbestendige stoffen en slimme schaduwoplossingen maken van het terras een tweede woonkamer.

Een andere blik op strategisch ondernemerschap komt van Joost van der Goot, oprichter van vloerkledenspecialist Volero.nl. Zijn bedrijf groeide in korte tijd uit tot een internationale speler. “Online aanbieders zijn of heel groot en generalist, of niche-specialist zoals wij,” legt hij uit. Door zich volledig te richten op één productcategorie, namelijk vloerkleden, bouwde hij een sterke marktpositie op. Volero.nl verkoopt inmiddels in Frankrijk, Polen en Zweden en bereidt een Belgische uitbreiding voor. “Nederland is een relatief kleine markt. We hebben heel bewust gekozen om de vijver te vergroten door over de grens te kijken.”

Tussendoor biedt deze editie ook ruimte voor reflectie. In zijn column “Flappen” schrijft Henny van Straaten met humor over de recente onrust rondom Riviera Maison en zijn ontmoeting met een Vlaamse klant die zijn eigen geldpers zou meenemen naar de winkel. De luchtigheid van het verhaal maskeert een serieuze ondertoon: de woonbranche bevindt zich in een turbulente fase, waarin vertrouwen en service belangrijker zijn dan snelle kortingen. Die economische spanning wordt ook weerspiegeld in de Woonbranche Economische Barometer. Uitgever Richard van der Hak opent in zijn ‘Aftrap’ met een persoonlijk portret van ondernemer Michael Schakel, die met Dutch Interior de doorstart van Rivièra Maison realiseerde. Van der Hak prijst diens handelsinstinct en daadkracht: “Michael heeft de kunst van ondernemen in de woonbranche naar een hoger niveau getild.”

Ruby Nefkens zet in haar column een kritische toon door te reflecteren op de toenemende technische normering in de branche. Met haar typerende stijl vraagt ze zich af of we niet te ver doorslaan in standaardisatie en bureaucratie. Onder de titel “Duikmasker technisch bepaald?” stelt ze de vraag of er nog ruimte is voor emotie, gevoel en intuïtie in productontwikkeling.

Nog geen abonnement op het vakblad? Informeer bij linda@businesscontentmedia.nl naar de zomeraanbieding.