De geschiedenis van sanitairmerk Geberit begon in 1874. Albert Gebert startte een eenmanszaak in het historische centrum van de Zwitserse stad Rapperswil. 30 jaar later ontwikkelde de oprichter van het bedrijf, Albert Gebert, een met lood gevoerde houten stortbak (zie hieronder).

Het succesverhaal ging verder met de uitvinding van het eerste kunststof reservoir in 1952 en het inbouwreservoir in 1964 (hieronder). Momenteel heeft het bedrijf met de hoofdvestiging in Rapperswil-Jona wereldwijd meer dan 11.000 mensen in dienst en runt het 26 productiefaciliteiten.

In 2024 kijkt de Geberit Groep terug op 150 jaar bedrijfsgeschiedenis. Sinds de oprichting in 1874 in Rapperswil aan het meer van Zürich, Zwitserland, is het bedrijf een pionier in de sanitairbranche. “Onze uitgebreide systeemoplossingen blijven de norm bepalen, toen, nu en in de toekomst”, zegt Christian Buhl, CEO van Geberit.

Installateurs, groothandelaren, gebouweigenaren en consumenten vertrouwen al 150 jaar op de innovatieve kracht van het bedrijf. “Goede dingen nog beter maken is al sinds dag één ons credo. We stellen onze klanten altijd centraal bij alles wat we doen”, zegt Christian Buhl. Op de foto hieronder ziet u hoe klanten van het merk uitleg kregen over de montage van een Geberit systeem in de jaren 50 van de vorige eeuw.

Een voorbeeld van deze innovatiekracht is het Geberit inbouwreservoir, kortweg UP, dat in 1964 op de markt kwam. Tegenwoordig zetten Geberit inbouwreservoirs en de blauwe Geberit Duofix installatieframes de toon in de sanitairbranche.

De waarden en doelstellingen van Geberit zijn de afgelopen 150 jaar grotendeels onveranderd gebleven: een nuchtere houding, kwaliteitsbewustzijn en het streven naar uitmuntendheid kenmerken tegenwoordig nog steeds de bedrijfscultuur. Het bescheiden familiebedrijf van weleer is nu uitgegroeid tot Europees marktleider voor sanitairproducten. Momenteel heeft de wereldwijd actieve Geberit Groep meer dan 11.000 werknemers en 26 productielocaties, waarvan vier buiten Europa. Op de foto hieronder een technisch adviseur met een plastic spoelbak toen dat nog een revolutie was (medio jaren 60 van de vorige eeuw). Let op de fraaie stofjas!

Geberit viert het jubileum samen met medewerkers, klanten en partners. Het hele jaar door worden er verschillende activiteiten en festiviteiten georganiseerd. Geberit blikt terug op de afgelopen 150 jaar in haar communicatiemiddelen, zoals social media, relatiemagazine en een jubileumwebsite: www.geberit150.com/nl