De 49e editie van CIFF Guangzhou 2022 is de eerste vakbeurs op grote schaal in China van dit jaar. De beurs vindt plaats in de Guangzhou Pazhou Canton Fair Complex van 17 tot en met 20 en van 26 tot en met 29 juli. Het motto van deze editie: Design Trend, Global Trade, Full Supply Chain, All in CIFF.

De beurs omschrijft zichzelf met zes nieuwe pijlers. De eerste is het besef dat de Chinese thuismarkt een hogere levensstandaard heeft dan voorheen en dat de eisen voor wonen daarmee ook zijn veranderd van niet zeuren en doen met wat je hebt naar hee, ik wil ook luxe want ik kan het betalen. Dit is al langer gaande maar hoe gaat een centraal geleide economie met het idee dat iedereen gelijk is en hetzelfde moet willen daarmee om? De CIFF beurzen (er zijn er 5 in totaal per jaar) proberen met hun exposanten hierop in te spelen.

Original Design is de tweede pijler. Massaproductie is de kracht van de Chinese industrie, het verzinnen van eigen ontwerpen moet dat ook worden, zo vindt de beurs. Dus niet alles klakkeloos namaken wat verkoopt en design inkopen vanuit landen buiten China, maar het ontwikkelen van origineel, Chinees design. Imiteren volstaat niet meer, de schouders ophalen over een gebrek aan originaliteit ook niet. Want China weet dat het met de gestegen arbeidskosten niet meer de goedkoopste producent is (Good Morning, Vietnam) dus zal het zich moeten onderscheiden in iets wat tientallen jarenlang terzijde werd geschoven: het origineel ontwerpen. Dus veel seminars en voorbeelden in Guangzhou van hoe de Chinese meubelindustrie zich denkt te onderscheiden. De eerste data, 17 tot en met 20 juli, zijn er voor thuismeubilair, de tweede serie dagen is er voor projectmeubilair. China is geen land van thuiswerken dus voor traditioneel kantoormeubilair is dit de beurs bij uitstek.

De derde pijler is de nieuwe nadruk op die thuismarkt. Waar voorheen met name de klanten uit het buitenland bediend moesten worden is de Chinese meubelindustrie zich zeer bewust van de eigen markt en dan met name in de projectmarkt gericht op de inkopers voor horeca, onroerend goed en de culturele sector. Alle grote Chinese merken zijn aanwezig op de beurs en laten op hun stand duidelijk zien dat hun aandacht voor het buitenland gelijk staat aan de aandacht voor de binnenlandse markt. Maar de buitenlandse markten moeten niet denken dat ze worden veronachtzaamd: de beurs bemiddelt nog steeds tussen Chinese leveranciers en het bezorgen van meubelen bij overzeese klanten.

Pijler nummer vier is het begrip smart dat de bezoeker overal op de beurs gaat tegenkomen: smart consumption, smart home, smart sleep (ook een groeimarkt in China), smart workspace (maar wel onder strenge controle van elkaar op kantoor) en het verhogen van de kwaliteit van de meubelen voor medische zorg,  voor de zorg voor ouderen en van schoolmeubilair. Dit is een directe reactie op de pandemie die er dik ingehakt heeft in China, niet alleen economisch en medisch maar ook psychologisch: het kwam bij ons vandaan, wij hebben de schuld gekregen van de rest van de wereld, we moeten hoe dan ook voorkomen dat dit ooit weer kan gebeuren dus omhoog met de kwaliteit van alles, inclusief meubelen.

Meer is altijd beter in China en dit telt dus ook voor het aantal bijeenkomsten en het aantal subthema’s tijdens de beurs: meer dan 80 en 8, respectievelijk. Om met het laatste te beginnen: 2030+ International Future Office, CMF Trend Lab, Design Dream Show on Contemporary Home Furnishing, D2M Lab, Design Exhibition on Young People’s Day and Night, Firefly Museum for Children’s Space, Intelligent Sleep en het Office Theme Pavilion. Wat betreft die bijeenkomsten, hieronder is de Global Furniture Industry Trend Conference 2022, een serie bijeenkomsten tijdens de beurs over internationaal design, handel en e-commerce voor de gehele meubelsector.

Als laatste pijler de integratie van offline en online en digitale expansie. China baalt ervan wanneer de eigen burgers digitaal verder kunnen kijken dan is toegestaan maar moet ook met lede ogen toezien hoe de rest van de wereld, ondanks de pandemie, in staat was om deels buiten China om toch aan de veelgevraagde meubelen te kunnen komen. China moet meedoen met de nieuwste digitale handelsplatformen of het raakt achterop en dat mag niet gebeuren. Tenzij, opnieuw, de focus verschuift naar dat deel van de handel dat wel te controleren valt: de thuismarkt. De beurs heeft in ieder geval, net als bijna alle andere beurzen in de wereld, een digitaal platform om de aandacht van de bezoeker vast te houden buiten de beursdata om en om de buitenlandse bezoekers die nog steeds geen trek hebben om naar China te reizen toch te kunnen laten zien wat er te koop is in het Rijk van het Midden. Er zijn 3.088 meubelfabrikanten aanwezig op dit platform die vanuit de cloud presenteren, streamen en verkopen met behulp van meer dan 100 online bemiddelaars en een speciale app voor internationale bezoekers: Design Selection Go. Via de toegestane social media kanalen is deze app ook toegankelijk voor het inkopen van meubilair. Ook van outdoor meubilair (hieronder), inmiddels ook populair op de thuismarkt. Want buiten kunnen zitten is de ultieme luxe in China.

Meer info: www.ciff.furniture