“Al meer dan acht decennia kiest Leolux de weg van evolutie. Na tientallen samenwerkingen met diverse designers kan het niet anders dan dat er een collectie vol klassiekers is ontstaan. Ieder product heeft zijn eigen verhaal, denk aan experimenten, eenmalige kunstprojecten of materiaalstudies. Modellen die al jaren lang oogstrelend in vele huishoudens hun kracht uiten met één gemeenschappelijke element: een nieuwe kijk bieden op de wereld waarin we wonen en leven”, aldus de Limburgse fabrikant.

Leolux laat ons dit weten omdat de collectie van het bedrijf uit Venlo bestaat uit klassieke ontwerpen en hedendaags design. Voorbeelden van modellen die al langere tijd in de collectie zitten zijn Libra (de enorme kuipstoel van Harry de Groot uit 1969), Bora Bora (een bank van Axel Enthoven uit 1983) en Pallone (de retro-futuristische fauteuil uit 1989, oorspronkelijk bedacht voor het Huis van de Toekomst van Chriet Titulaer. Het ontwerp van deze zeer bekende stoel is van Boonzaaijer/Mazairac/de Scheemaker).

Maar Leolux leeft ook in het heden met modellen als Cream (fauteuil met over de randen lopende stoffering) en Pulla (bank met ronde vormen vernoemd naar een Fins brood) van creatieve directeuren Studio Truly Truly en de bank Enna van Hanne Willmann uit 2022. Tel daarbij op de BAANI stoel van Sylvain Willenz en het is duidelijk dat het bedrijf niet wil blijven hangen in nostalgie. Binnenkort gaat ook de nieuwe showroom in Breukelen langs de snelweg open: een futuristisch ogend gebouw met veel daglicht en veel ruimte voor het tonen van de modellen van alle merken die onder Leolux vallen. Opnieuw een indicatie dat de fabrikant de blik op de weg naar de toekomst houdt. Op de foto’s het model BAANI van Sylvain Willenz (zelf in beeld op de foto hierboven).