Sinds half juli gaat materialendatabank Materia verder onder de naam MaterialDistrict. De missie is, op z’n Engels met een woordspeling gezegd: to make it matter.

Onder de vlag van Materia hoorde onder meer de Material Xperience, een beurs waarbij alles draait om nieuwe materialen en de toepassing ervan door architecten en de interieurindustrie. De activiteiten van de club veranderen niet, maar gaan wel allemaal verder onder die nieuwe naam: MaterialDistrict. Per activiteit komt er dan een sublabel aan te handel. De Xperience heet dus voortaal MaterialDistrict Rotterdam (omdat het in Ahoy wordt gehouden). Het doel van de organisatie, een verbindende schakel zijn tussen producent en uitvoerder, verandert niet.

Ongeveer 20 jaar geleden begon Materia als een bibliotheek voor materialen. Sindsdien is het uitgegroeid tot een wereldwijd platform en materia.nl werd een leidende website op het gebied van materialenkennis. De tentoonstellingen van Materia werden gaandeweg ook steeds populairder, tot edities in Parijs en Beijing aan toe. In 2006 werd de jaarlijkse beurs Material Xperience gelanceerd in Rotterdam, een jaar later ging deze beurs ‘on tour’ langs verschillende vakbeurzen over de hele wereld. Al die activiteiten van Materia hadden hun eigen merknaam, wat kruisbestuiving enigszins in de weg stond. Vandaar de nieuwe naam met de gezamenlijke missie voor alle activiteiten: MaterialDistrict – Make it Matter.