Van Shanghai tot Milaan en van Keulen tot Parijs roepen de beurzen: geen handel zonder ons dus kom langs. Ook in Bad Salzuflen wordt de boodschap luid verkondigd: ‘’voor het midden van het midden in de meubelmarkt MOET je wel langskomen tijdens de M.O.W.’’

De komende editie vindt plaats van 17 tot en met 21 september en de beursorganisatie haast zich om te benadrukken dat de M.O.W. de grootste beurs van Europa is voor meubelen in het najaar. Men verwacht rond de 500 deelnemers uit meer dan 40 landen op ongeveer 85.000 vierkante meter  in 15 van de 17 hallen van het beurscomplex in Bad Salzuflen (een mooi stadje met zoutbaden en vakwerkhuizen).

‘’De M.O.W. verbindt de industrie en de handel, zowel fysiek als online, presenteert nieuwe producten, speelt in op vraag en aanbod vanuit de markt, biedt kennis en belooft enorme verkoopvolumes. De nadruk ligt op meubelen voor thuis voor in de Europese markt en dat maakt deze beurs zo bijzonder aldus de organisatie.’’

De beurs gaat in haar persbericht zelfs zo ver in het promoten van de deelnemers dat het namens hen zegt dat de exposanten niet alleen betrouwbaar en ervaren zijn, nee, ze leveren weinig klachten op, vervullen al uw businesswensen en handelen uw orders professioneel af. Dat is nog niet eerder vertoond.

De M.O.W. voelt zich verbonden met de deelnemers. Deze zijn zoals altijd actief in het midden van het midden van de markt, daar bestaat ook geen onduidelijkheid over. Ook al durft men te schermen met ook de bovenkant van het midden die wordt bediend, wat logisch is want prijstechnisch en esthetisch schuift alles steeds meer op naar een plaats meer bovenin de markt.

Young Living, flat pack, self service, e-commerce, het zijn termen die de organisatie al jaren gebruikt om aan te geven dat Bad Salzuflen niet alleen een plek voor de traditionele meubelhandelaar is. Voor zover deze nog bestaat is deze uiteraard van harte welkom op de beurs, maar het zijn nieuwe tijden met een ander soort ondernemers dan die van: we gooien een paar stoelen en banken bij elkaar, niet zeuren, meteen afrekenen en hup meenemen. Die tijden zijn echt voorbij. En gelukkig maar.

We hebben het in Bad Salzuflen over netwerken. Ondernemers in plaats van Ome Piet. Natuurlijk, de sfeer blijft ongedwongen en gastvrij, maar er wordt hier gewoon professioneel ingekocht door bezoekers uit meer dan 60 landen. Daaronder grote inkoopcombinaties, superstores, outlets, bouwmarkten en online giganten maar ook nog steeds de meubelzaak van om de hoek.

De beursorganisatie benadrukt nog maar eens: wij zijn het podium, hier is het netwerk, hier staan de merken die er toe doen. Hier wordt de handel gedreven, hier in het Duitse meubelhart Ostwestfalen. Al jarenlang in september.

De beurs is van 17 tot en met 21 september van 9 tot 6, alleen de laatste dag (de donderdag) van 9 tot 4 uur. Gratis parkeren, gratis wifi, gratis catering en een gratis shuttlebus tussen de hallen.

www.mow.de