INretail directeur Jan Meerman gaf de bezoekers van het ledencongres Retail Lab 2030 bij binnenkomst persoonlijk een hand. De leden kregen een voorspelling van het retail landschap voorgespiegeld aan de hand van 12 verschuivingen waarmee winkeliers rekening moeten houden. Die persoonlijke benadering is er eentje van.

Er waren ongeveer 1.000 leden afgereisd naar de Midden Nederland Hallen in Barneveld. De 12 Retail Shifts die centraal stonden zijn verschuivingen in het gedrag en de verwachtingen van consumenten, die later aan de orde kwamen. De bezoekers kregen eerst de gelegenheid om zich op een compacte beurs te verdiepen in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van webshops, verzekeringen, apps, bedrijfskleding, en dergelijke. Daarna waren er in het auditorium van de hal presentaties van Edwin Boer (CEO voor Nederland van het warenhuis Hudson’s Bay), Frank Quix (marktonderzoeker bij Q&A) en innovatiestrateeg Jempi Moens.

De 12 Retail Shifts, waarvan INretail hoopt dat haar leden er tenminste een of twee zullen overnemen in hun bedrijfsvoering, zijn het resultaat van het onderzoek Retail Richting 2030 dat Q&A en de branchevereniging hebben verricht. Dit onderzoek is te downloaden op de site van INretail. Enkele voorbeelden van het dozijn gesignaleerde verschuivingen zijn de eindgebruiker als (mede)vormgever, gebruik in plaats van bezit (denk aan het leasen van voorwerpen, inclusief het interieur) en de rol van technologie in het persoonlijk benaderen van iedere klant (apps en social media). De toehoorders leken zeer overdonderd te zijn door de vele veranderingen die op komst zijn en zweeg toen presentatrice Diana Matroos om reacties uit de zaal vroeg. Waarschijnlijk moest het nog even bezinken: klanten die mee willen beslissen over de uitvoering van een product, die transparantie in de productie en distributie van producten verlangen (en dus ook inzicht in de kosten) en die hergebruik van producten en grondstoffen eisen. Jan Meerman: “Bestudeer de shifts, pik de verandering er uit die bij jouw onderneming past en voer deze niet in je eentje uit. Zoek aansluiting bij leveranciers die open staan voor deze veranderingen en die mee kunnen denken.”

Het onderzoek is terug te vinden op www.inretail.nl/retail-richting-2030/