De collega’s van Retailtrends publiceerden n.a.v de bevindingen van de sectorspecialisten van Rabobank een interessant artikel over de komst van Amazon. ”Amazon haalt nu al, zonder veel moeite, 350 miljoen uit de Nederlandse markt. Wat als ze echt gas gaan geven?”

 

”….Maar ook voor retailers en merkeigenaren met eigen producten is het verkopen via Amazon niet zonder risico’s. Zo heeft de retailer/merkeigenaar niet het eigendom van de data die online gegenereerd worden. Grote spelers als Nike en IKEA zijn gestopt met het verkopen via Amazon om via directe kanalen naar de consument meer controle te krijgen. Dit soort sterke merken zijn groot genoeg om direct en zelfstandig een wereldwijde klantenbasis te bereiken. Ook is er het risico dat Amazon op basis van de data ziet welke producten het beste lopen en vervolgens die producten zelf gaat (laten) maken. De retailer/merkeigenaar kan zich hiertegen beschermen door zeer innovatief te zijn en het productaanbod continu door te ontwikkelen waardoor Amazon steeds een stap achter blijft. Iedere retailer/merkeigenaar moet voor zichzelf afwegen of de voordelen van het Amazon-platform opwegen tegen de kosten en de risico’s…….”

Lees hier het artikel op Retailtrends.