Waar doorgaans bij de persconferentie voorafgaand aan Ambiente de nadruk ligt op trends was het dit keer het gastland voor de editie van 2019 (8-12 februari, Frankfurt) dat volledig in het middelpunt stond. India is goed voor 10 procent van de exposanten op de grootste en de oudste beurs voor consumentenproducten, maar er zijn meerdere redenen om het subcontinent te laten stralen tijdens de beurs.

Sinds 3 jaar organiseert Messe Frankfurt een editie van Ambiente in India. Nicolette Naumann, sinds jaar en dag het gezicht van Ambiente: “Net als in Japan maakt men in India al eeuwenlang producten met een sterke nadruk op ambacht, meestal uit lokale materialen. Maar waar Japan snel wordt geassocieerd met meubelen en accessoires met een high end uitstraling heeft India deze naam niet en dat is onterecht. Er is een nieuwe generatie Indiase ontwerpers actief die een globale designsmaak succesvol weet te koppelen aan massaproductie. Dit willen we laten zien in Frankfurt, in samenwerking met het Indiase Ministerie van Textiel en ontwerper Ayush Kasliwal.

De sympathieke ontwerper was zelf aanwezig op de persconferentie in Amsterdam (bij de schitterende Japanse meubelwinkel van Time & Style) om zijn ontwerp voor de stand toe te lichten en om de potentie van India als maakland, ook voor derden, te promoten.”India telt 7 miljoen mensen die betrokken zijn bij de productie van consumentenproducten voor alledaags gebruik. Dankzij onderwijsprogramma’s, het internet en een jonge generatie hoog opgeleide ontwerpers en economen die terugkeren naar hun dorpen waar de productie plaatsvindt hebben we in India een fijnmazig netwerk van ambachtelijke specialisten die gewend zijn om snel en toch kwalitatief hoogstaand te produceren. Wij zijn daarin uniek: Japan maakt prachtige producten, maar in kleine volumes, Vietnam en China kunnen snel en veel produceren, maar het prijsniveau en de kwaliteit liggen lager dan in India.”

Het land zit echter wel gevangen in een proces van verplichte economische groei om de levensstandaard van de bevolking op gelijke tred te laten lopen met de omzetgroei: minstens 7 procent per jaar. Dat redt het land niet met puur de binnenlandse vraag, de groei moet vanuit het buitenland komen van zowel consumenten als producenten die in India willen laten produceren. De rol als gastland is deze keer, meer dan ooit, een oproep om mee te helpen aan economische en sociale ontwikkeling, zonder het thema duurzaamheid en milieubewust produceren uit het oog te verliezen. Ambiente als aanjager van de Indiase economie, die 5,3 miljard euro aan consumentenproducten exporteert maar waarvan het Ministerie van Textiel zegt: het is nog niet voldoende. Volgend jaar bestaat India 150 jaar als onafhankelijke natie. “Via de ambachtsindustrie wil de overheid de armoede structureel oplossen in de geest van Gandhi, in mijn ogen de oer-ontwerper van ons land”, aldus Ayush. Zijn presentatie zal de vorm hebben van twee tenten uit een klassieke caravan serai. “Charles Eames, de beroemde ontwerper, zei het al in zijn India Report: India beschikt over ongekende mogelijkheden in ambacht, verscheidenheid en menselijk kapitaal. Gebruik het!”

Een uitgebreide vooruitblik, waarin ook op de trends wordt ingegaan, leest u binnenkort in Interior Business Magazine. Als foto ziet u een van de trends, quiet surrounding: een rustgevend interieur als tegenpool van de dagelijkse digitale hectiek.