Van 9 tot en met 12 mei vindt in Keulen interzum plaats, de grote internationale beurs voor toeleveranciers van de meubelindustrie. Na de digitale editie interzum@home van 2021 is dit de eerste volwaardige interzum sinds de corona pandemie. Nieuwe producten, nieuwe contacten en plaats voor grote bekende exposanten naast kleinere, innovatieve spelers op de markt. Een editie om naar uit te kijken.

Meer dan 1.400 deelnemers uit ongeveer 60 landen zullen hun opwachting maken in Keulen. Het mooie van deze beurs is dat de bezoeker eigenlijk al de trends voor de komende tijd kan aflezen aan de aard van de producten die worden getoond. Die bezoekers zijn volgens de organisatoren nog steeds de beslissers, opinieleiders en trendsetters van deze wereld. Zowel de exposanten als de bezoekers hebben oog voor de thema’s die deze beurs karakteriseren: conserveren van grondstoffen, duurzaamheid en upcycling.

Het centrale thema van de beurs is dan ook het begrip neo-ecology. Dit staat voor klimaatbescherming en plannen voor de lange termijn met duurzame producten en productieprocessen, dat wat veel bedrijven als toeleverancier nu al doen. Sociale verantwoordelijkheid tonen en Koelnmesse draagt daar graag aan bij. Het op gang brengen en voortstuwen van de dialoog over duurzame oplossingen als taak van de beurs.

Er zijn drie productgroepen waarin de beurs is opgedeeld: Function & Components, Materials & Nature en Textile & Machinery. Deze structuur zorgt voor het samenbrengen van de toonaangevende spelers per segment en zorgt voor een goed overzicht voor bezoekers en exposanten. Tegelijkertijd zorgt een nieuwe hallenindeling voor nog meer overzicht en voor een nog beter beursbezoek: “We hebben de segmenten nog dichter bijelkaar gebracht zodat bezoekers nog minder tijd nodig hebben om van A naar B te gaan. De nieuwe indeling gaan we voor het eerst gebruiken, inclusief de nieuwe Hall 1 voor Materials & Nature”, aldus de opgetogen Maik Fischer, directeur van interzum. De beurs blijft hybride met nog altijd een grote rol voor het digitale platform interzum@home.

Shaping the Change, vormgeven van de verandering, blijft ook een motto van interzum en met de term neo-ecology worden Trend Forums gehouden en producten getoond die laten zien hoe creatief, flexibel en vooruitstrevend de toeleveringsindustrie is. Een Product Stage en een interzum Trend Stage getuigen hiervan. Nieuwe producten en nieuwe dialogen over hoe het anders moet in de meubel- en interieurindustrie vanaf een boulevard met duurzame producten. Er zijn vier interzum awards, een per hallenthema plus een neo-ecology award.

Wat betreft het bij elkaar brengen van bezoekers en exposanten gaat de beurs een actieve rol vervullen. Via de digitale aanmelding vanuit een app (papieren tickets en kassa’s worden niet meer gebruikt) krijgt de bezoeker (uiteraard beschermd door Europese privacy wetgeving) bezoeksuggesties van exposanten toegespitst op de aangegeven specialisatie van de bezoeker. Dit zijn er maximaal 7 per dag, dus het wordt geen overvloed aan bezoekverzoeken. De app heeft ook een filter voor exposanten zodat bijvoorbeeld een architect heel gericht op zoek kan gaan naar exposanten. Maik Fischer: “De huidige beursbezoeker heeft weinig tijd en moet zo efficiënt mogelijk met de tijd omgaan. Door het personaliseren van het aanbod op de beurs bespaart de bezoeker tijd. Een beursbezoek duurt gemiddeld 1.6 dagdeel van de vier dagen, zo weten wij. Bezoekt een bezoeker 3 vaste klanten dan is er al een dag voorbij. Dus willen we de bezoeker juist in contact brengen voor de overgebleven tijd met bedrijven die nog niet op de radar staan maar die misschien zeer interessant kunnen zijn.” De beurs rekent op ongeveer 60.000 bezoekers uit 150 landen. Fischer: “We zien nu al veel aanmeldingen maar de ervaring leert dat de meesten een paar weken van tevoren zich pas aanmelden.” Voor zij die nog meer voorpret willen hebben is er het diditale magazine interzum Visions, te lezen via de site van de beurs.

Er zijn in Duitsland geen reisbeperkingen meer (vanaf 1 maart ook geen verplicht mondkapje meer in het openbaar vervoer) dus rekent men in Keulen weer op veel bezoekers uit China. “Het interessante is dat men in China een eigen editie heeft van interzum, in Guangzhou, maar dat deze als magneet werkt voor een bezoek aan Keulen. Hier is meer innovatie te zien en zijn de exposanten internationaler dan in Guangzhou. Hetzelfde merken we ook met de interzum in Colombia: het triggert mensen om ook naar Keulen te komen”, aldus de interzum directeur. Hij ziet de toekomst van het beurslandschap als meer van dit soort satellietbeurzen op regionaal niveau, met een hechte band met de internationale editie. “Beurzen blijven effectief omdat je in 1 dag meer kunt zien dan op zoveel huisshows verspreid over een langere periode. Omgekeerd geldt voor exposanten: de klanten komen naar je toe in plaats van dat je hen allemaal apart moet bezoeken.”

Het argument dat bedrijven niet meer interesse tonen in grote beurzen omdat ze hun klanten al in kaart hebben en met minder klanten meer willen doen herkent hij, maar “een bedrijf moet vandaag al aan morgen denken. Genoegen nemen met de klanten die je al hebt is geen garantie voor de toekomst en in mijn ogen is het erg kortzichtig om zo te denken. Tegelijkertijd houd ik iedereen voor: wanneer een fabrikant besluit om niet naar een beurs te komen dan geeft dat meer ruimte en handel voor zij die er wel staan.” Het aantal Nederlandse deelnemers aan deze editie van interzum is stabiel: rond de 20 bedrijven. Fischer (foto hierboven), tot slot: “We verheugen ons allemaal op een mooie, nuttige en vernieuwende editie van interzum. Ik merk het aan de deelnemers en aan de bezoekers die zich al hebben aangemeld: iedereen heeft er heel veel zin in!”

www.interzum.com