Het werd al voorspeld en is vandaag weer eens bevestigd: de synergie tussen ambiente, Christmas World en Creativeworld is een blijven in Frankfurt. In de aanloop van de editie van 2024  (26 tot en met 30 januari 2024) werd door Erdman Killian, Julia Uherek en Philip Ferger van de organisatie van deze beurzen teruggekeken op de editie van dit jaar en vooruit gekeken naar die van volgend jaar.

Om te beginnen is iedereen blij met het samenvoegen van de drie beurzen: “De One Stop Shop formule werkt. Het versterkt elkaar, er is volop synergie, inkopers gaan kijken bij de andere twee beurzen waar ze normaal nooit kwamen en het levert de exposanten nieuwe klanten op”, aldus Julia. Philip: “Zouden de bezoekers komen? Zouden ze het concept omarmen? Ik weet nog dat we de eerste dag naar buiten keken en een kwartier voor het opengaan stond het plein voor de ingang bomvol met bezoekers. We zijn maar eerder opengegaan.” Er kwamen 3 maanden geleden 154.000 bezoekers uit 170 landen in 5 dagen langs in Frankfurt.

Philip: “Het concept werkt, nu moeten we het verder optimaliseren. Ik roep bezoekers op om meer tijd te nemen om nog meer te bekijken, deze beurs biedt ongekende mogelijkheden in synergie tussen de verschillende productgroepen.” Julia: “We zagen 5 dagen lang alleen maar blije gezichten, 94 procent van de ondervraagde bezoekers was zeer tevreden over de beurs en het aanbod.” Philip: “Daaronder veel exposanten die dit jaar nog niet meededen en als bezoker rondliepen. Die doen in 2024 dus wel weer mee.” De toegenomen vraag heeft gezorgde voor het moeten zoeken naar extra ruimte en die is gevonden in de Festhall en het Forum aan de oostkant van het complex, twee ruimten die dit jaar andere evenementen herbergden en dus niet konden worden ingezet.

“Veel bedrijven zijn nu teruggekeerd na een paar jaar afwezigheid, anderen willen een grotere stand dus we hebben flink moeten puzzelen. De gangpaden worden weer smaller, de indeling wordt anders waarbij we gerelateerde productgroepen dichter bij elkaar zetten en we zetten dus de Festhalle en het Forum als extra ruimte in. Zo hebben we het opgelost”, aldus Philip.  Ambiente dining zit in de hallen 8 en 9 met het horecadeel in hal 11 en andere hallen vanwege de groei in aanbod. Working dat dit jaar zijn debuut maakte komt in de Festhalle en het Forum. Ambiente Giving komt in hal 4.2, Global Sourcing (“We verwachten heel veel Chinese inkopers”) in de hallen 4, 5 en 6.

Iedereen heeft het over Artificial Intelligence en ook de beurs kan niet voorbijgaan aan dit thema: wat is de invloed op ontwerp, productie en distributie van consumentengoederen die kunstmatig worden bedacht en gemaakt? Julia heeft nog geen concrete invulling van het lezingprogramma over dit onderwerp maar het komt zeker aan bod in januari. Hetzelfde geldt voor werken en horeca. “De trend areas blijven bestaan in de foyer van hal 4.1 als inspiratie en als leidraad, maar we gaan het iets rustiger vormgeven dan dit jaar. Mensen voelden zich overprikkeld.” Ook de talenten keren terug op veler verzoek. Julia: “Zij zijn de toekomst van de industrie en ze worden ook bezocht door de bekende ontwerpers die we naar Frankfurt halen. Hun interactie is inspirerend en nuttig.”

Erdmann vraagt naar duurzaamheid op de beurs. Julia: “Het is het allerbelangrijkste thema en eigenlijk een beetje dubbel: we willen dat mensen blijven consumeren maar we moeten allemaal consuminderen en rekening houden met het klimaat en het milieu. De Ethical Style Guide van de beurs waarbij exposanten streng worden beoordeeld op duurzaam produceren en maatschappelijk verantwoord ondernemen had 300 bedrijven dit jaar, voor 2024 rekenen we op nog meer exposanten in deze gids. Ook voor Christmas World en creativeworld, voor het eerst.” Ze wijst op het lezingenprogramma rond de vraag hoe een retailer duurzamer kan opereren. Een belangrijk deelonderwerp.

Erdmann noemt de projectmarkt als belangrijke doelgroep van de drie beurzen en Philip springt hierop in: “Met Working, conceptdecoraties bij Christmas World en horeca spelen we in op het aantrekken van nog meer architecten, projectinrichters, designers en andere professionals die niet zozeer inkopen tijdens de beurs maar inspiratie zoeken. Ze krijgen speciale tours, speciale lezingen en hebben een eigen lounge. Een van die presentaties draait om de hotelkamer als tijdelijk kantoor: steeds meer mensen werken ook tijdens hun vakantie en wij besteden daar aandacht aan.”

De altijd ontspannen ogende en klinkende Erdman vraagt zich af: wat is onze rol als beurs, wat hebben we nog te bieden anno 2023? Julia: “We brengen nog steeds vraag en aanbod bij elkaar, ook digitaal. Wat we dit jaar gemerkt hebben is dat iedereen die wilde komen ook naar de beurs is gekomen dus het digitale platform werd meer gebruikt om met elkaar af te spreken op de beurs dan door mense die niet konden komen. Dat hadden we niet verwacht. Maar voor de tijd buiten de beurs om organiseren we online lezingen en evenementen om de aandacht vast te houden en het groepsgevoel van exposanten en bezoekers verder te versterken. Ook onze blogs en social media dragen daaraan bij.” Philip: “Deze beurzen organiseren kost veel tijd: we reizen naar 30 landen om de lokale media te prikkelen en we hebben ook ambiente China waar we de trends van die markt oppikken, zeer interessant.” Hij wijst erop dat de beurs in 2024 een week eerder plaatsvindt dan gebruikelijk om zo minder in de knoop te komen met andere beurzen. Julia wijst op de aanmelding voor talenten die binnekort start en zo is de persconferentie van ambiente, Christmas World en creativeworld ten einde. “Tot september voor de volgende online meeting”roept het drietal vrolijk in de camera vanuit de bekende persruimte in het beurscomplex van Frankfurt.

ambiente.messefrankfurt.com