De MT500 editie 2020 is uit. Elk jaar vraagt MT duizenden ondernemers, managers en bestuurders naar de reputatie van de concurrentie in de markt. Met als resultaat de MT500, de lijst van de 500 bedrijven met de beste reputatie.

In deze twintigste editie van de MT500, de lijst van 500 bedrijven met de beste reputatie, is Auping binnengekomen op plek 49. “En daar zijn we trots op. Eveneens zijn we uitgeroepen tot sectorwinnaar 2020 in de categorie Textiel- en meubelfabrikanten vanwege onze uitmuntende scores op klantgerichtheid, excellente uitvoering, werkgeverschap en duurzaamheid. Dat zijn de pijlers onder een sterke reputatie. We zijn trots op deze mooie resultaten en dankbaar voor het vertrouwen dat we krijgen van onze partners, leveranciers en klanten. Samen zorgen we voor een solide fundament om de wereld duurzaam te veranderen”, aldus de fabrikant.

Bekijk hier de totale MT500-lijst.

Auping wil bijdragen aan een betere wereld: “Wij geloven dat een uitgeruste wereld ook een betere en mooiere wereld is. Een wereld met meer liefde en aandacht voor elkaar. Onze B Corp status brengt een nadrukkelijke verantwoordelijkheid met zich mee. Als B Corp willen we graag een positieve maatschappelijke bijdrage leveren en dat daaruit een goede reputatie volgt sterkt ons alleen nog maar meer in onze missie.”

Het MT500-onderzoek vraagt duizenden respondenten (managers, beslissers en andere leidinggevenden die recentelijk zaken deden met de te beoordelen bedrijven) naar hun top 3 van meest bewonderde bedrijven. Vervolgens vroegen de onderzoekers door op onderwerpen als productleiderschap, klantgerichtheid en operational excellence.

UvA-hoogleraar Henk Volberda is verantwoordelijk voor het onderzoek. Kenmerkend voor het onderzoek is de peer-to-peer-beoordeling: respondenten wordt gevraagd hun oordeel te geven over een bedrijf uit dezelfde branche. Vanuit het idee dat je beter kunt oordelen over een bedrijf dat dichter bij je staat.

Auping: “Kort na het MT500-onderzoek belandde de wereld in een ongekende pandemie. Als familiebedrijf voelden we aan het begin van de coronacrisis de noodzaak om iets doen aan de grote tekorten aan beschermende middelen die in ons land ontstonden. We ontwikkelden, samen met partners, een medisch mond-neusmaker. Dat wisten we te certificeren én het lukte ons om een opdracht van de overheid te verwerven. Het was geen doel op zich om er groot mee naar buiten te treden, maar de manier waarop we nu onze maatschappelijke bijdrage kunnen laten zien is heel mooi en passend bij Auping.”

Lees hier het interview dat MT hield met Jan-Joost Bosman en Ine Stultjens over de transformatie van Auping van beddenbouwer naar merk om van te houden.