Twee jaar na oprichting unicorn-status bereiken. Het Franse Ankorstore speelt het klaar na een nieuwe Series C-investering van €250 miljoen die leidt tot een bedrijfswaardering van €1,75 miljard. De nieuwe investeringsronde wordt geleid door Bond en Tiger Global, naast Eurazeo, Coatue en alle reeds bestaande investeerders: Index Ventures, Bain Capital Ventures, GFC, Alven en Aglae.

Met zijn B2B-marktplaats zet Ankorstore zich in om groothandel te verbeteren voor onafhankelijke merken en retailers. En met succes, want met 200.000 retailers en 15.000 merken als klant is het de snelst groeiende B2B-marktplaats van Europa. Nadat het verkoopvolume tussen 2020 en 2021 met 950% steeg, was met name 2021 een sterk groeijaar, waarin het bedrijf 11.000 nieuwe merken aansloot en het productaanbod groeide tot ruim een miljoen.

Met de investering voelen de oprichters zich gesterkt in hun missie om onafhankelijke ondernemers te helpen groeien. “We willen het voor onafhankelijke merken en retailers makkelijker maken om met elkaar samen te werken en een heleboel achterhaalde aspecten van de retailwereld voor hen verbeteren”, zegt Nicolas Cohen, co-CEO en mede-oprichter. “Dankzij de investering kunnen we dit beter, sneller én in meer landen doen. We zijn al actief in 23 landen in Europa, maar we willen het liefst fysiek zo dicht mogelijk bij onze merken en retailers in de buurt zitten. Om die reden hebben we al kantoren in Parijs, Londen, Berlijn en Amsterdam, en willen we dit jaar locaties openen in Italië en Spanje.”

Nicolas D’Audiffret, tevens co-CEO and mede-oprichter, ziet volop kansen om nieuwe markten te ondersteunen: “We hadden een geweldig team nodig om zo snel te schalen. Ik wil het hele team dan ook bedanken dat ze ons hebben geholpen om in slechts twee jaar te groeien van niets tot een unicorn met 400 collega’s en 15.000 aangesloten merken. Er zijn maar enkele bedrijven die dat in zo’n korte tijd hebben kunnen bereiken. En dit is nog maar het begin van onze missie om onafhankelijke retailers te ondersteunen. We zijn al begonnen om meer toptalent in heel Europa te werven, om onze samenwerking met merken en retailers te versterken en onze lokale sales en support door te ontwikkelen om een hoogwaardige klantervaring te bieden waarin retailers gemakkelijk en risicovrij kunnen inkopen.”

D’Audiffret vervolgt: “We zijn van plan zowel horizontaal als verticaal uit te breiden, door nieuwe productcategorieën toe te voegen en onze platformtechnologie te verbeteren. Zo hebben we recentelijk al de categorieën ‘sport & wellness’ en ‘huisdieren’ toegevoegd naast onze vijf kerncategorieën en blijven we investeren in grote technische product updates om de klantervaring te verbeteren.”

De investeerders scharen zich achter de ambities van Ankorstore. “Dit is next-generation retail”, zegt Mood Rowghani, general partner bij BOND, die na deze investeringsronde lid wordt van de raad van bestuur van Ankorstore. “Via een snel groeiend en grensoverschrijdend netwerk biedt dit bedrijf een geweldige infrastructuur voor duizenden merken en onafhankelijke winkels. En de gedurfde visie van het leiderschapsteam is inspirerend: om retail te transformeren en nieuwe mogelijkheden in de gehele waardeketen te ontsluiten.”

De mijlpalen van de afgelopen 2 jaar in cijfers:

€365 miljoen aan investeringen
Gegroeid van 0 tot 400 medewerkers
Actief in 23 landen
200.000 aangesloten retailers
15.000 aangesloten merken
2,5 miljoen connecties tussen merken en retailers
1 miljoen producten beschikbaar op het platform
De voordelen van Ankorstore in één oogopslag:

Gratis bezorging binnen Europa bij aankopen vanaf €300
Minimale ordergrootte van €100 per merk – in tegenstelling tot de hogere minimumbedragen die gewoonlijk worden opgelegd
Betalingstermijnen van 60 dagen voor resellers zonder risico voor merken, die bij levering door Ankorstore worden betaald
Inkoop van meerdere merken binnen één order
Een filter om merken en productielocaties te vinden, waarmee detailhandelaars een productaanbod kunnen leveren dat geschikt is voor hun klanten
Een selectie van authentieke merken in 5 belangrijke retailsectoren: wonen, eten & drinken, fashion, beauty en kinderkleding