De afgelopen weken waren er drie beurzen die interieurprofessionals wilden inspireren, motiveren en aansporen tot inkopen voor dit najaar. Meubelhart Beusichem, de VAKdagen in De Woonindustrie en de Design Experience in het ETC Design Center deden dit op hun eigen manier. Wat de drie evenementen met elkaar deelden: het gevoel dat het nog steeds goed gaat met de handel, bezoekers die inkochten en de ronde vormen en zachte kleuren die dit najaar en komend voorjaar in de mode zijn.

Meubelhart Beusichem heeft zich de laatste jaren ontwikkeld van een min of meer uniform aanbod naar een beurs met meubelen voor diverse smaken. Relaxfauteuils en grote modulaire banken bepalen voor een groot deel nog steeds het aanbod, maar deze worden steeds verfijnder en eleganter van vorm en uitvoering. Aanbieders als RV Design, Sit Design, Mecam en Neo Style omarmen de iets lossere, rondere vormen van zitmeubelen die gevraagd is op dit moment. De superstrak gestoffeerde, hoekige bank van weleer raakt in de minderheid. Een ander voorbeeld van meegaan met de trends: Zitform toonde de collectie in dezelfde, witte stoffering om de onderlinge verschillen tussen de meubelen extra te benadrukken. Wit is in, aardetinten zijn dit ook, maar de velvets in cognac, goud en donkergroen gestoffeerd op fauteuils met een duidelijk retrokarakter (van Art Deco tot sixties) zijn ook nog volop aanwezig. Een groot verschil met het recht toe recht aan aanbod van enkele jaren geleden. Beusichem weerspiegelt de smaak van het midden die ook steeds meer opschuift naar het midden van de markt. Op de foto hieronder de collectie van Zitform.

In Nieuwegein kan De Woonindustrie eveneens terugkijken op een geslaagde editie. Er waren misschien minder consumenten op de speciaal georganiseerde dag dan verwacht, maar de professionele bezoekers compenseerden dit ruimschoots. Ook in Nieuwegein is het afgeronde zitmeubel niet meer weg te denken en ook de tafels hebben steeds vaker afgeronde randen (zoals bij Mobitec). Velvets op lage, kleine stoeltjes zijn wederom overal te zien, maar er is ook ruimte voor knusse loveseats (onder andere bij DTP Import en Nix Design). Het is hoe dan ook opvallend dat wit en zachte aardetinten zo sterk in opkomst zijn; wellicht is er een samenhang met een gevoel van veiligheid in deze tijd van pandemie. Het huis als een cocon, eerst noodgedwongen en nu vrijwillig gekozen. Is het nu terry, teddy of  bouclé dat zo in trek is? Het is een reactie op het gladde fluweel, heeft grove knopen en is veelal in het wit te zien als meubelstof: bij Simone Albani van Le Chair, bij Nix Design en bij Bodilson. Van polyester garens, dus betaalbaar en goed te onderhouden, in ieder geval. Relaxfauteuils, rotan lampen, zebrastrepen (ook in andere kleuren dan zwart en wit) en Japanse tafels die geruisloos verlengd worden. Nieuwegein heeft het allemaal.

In Culemborg is de consumentendag vaak in 20 minuten uitverkocht. Verdeeld over twee shifts wisten niet-professionele bezoekers weer de weg te vinden naar het ETC, vaak vergezeld door een stylist of interieurarchitect. Ook de dagen daarna voor de professionals werden goed bezocht. Bij de meubelen is er dezelfde mix van wit bouclé en uni velvets als stoffering van de comfortabele banken en fauteuils en de stoffen met geometrische Art Deco patronen blijven populair op het zitmeubel, als gordijn of als behang. Rupture Furniture toonde fraaie eigen interpretaties van Art Deco hockers in druppelvorm, een draaifauteuil (Tubbs) in wit… bouclé, inderdaad, en sideboards die zo uit het Parijs van de jaren 20 lijken te komen. Arte, Van Sand en Farrow&Ball toonden behang dat teruggrijpt op dezelfde periode met vogels, bloemen, goudaccenten, tijgers en (in het geval van Arte) zelfs parelmoer wandbekleding uit echte oesters gesneden in geometyrische patronen. Fraai behang uit de archieven van Studio Leleu, dat ooit oceaanstomers inrichtte en een heropleving heeft bij Lelievre, was te zien bij Bart Brugman. Op de foto hierboven de Carmen van Keijser & Co.

Uitgebreide verslagen van deze drie beurzen zijn te lezen in de komende uitgaven van Interior Business Magazine. Op de foto helemaal bovenaan de longchair Shark van Bodilson in het grijs bouclé in plaats van wit.