Carl Hansen & Son Holding A/S presenteert zijn financiële cijfers voor 2018 en rapporteert voor het negende achtereenvolgende jaar groei. In 2018 is de wereldwijde vraag naar de Deense designklassiekers van de meubelfabrikant naar nieuwe hoogten gestegen en is een omzet gegenereerd van EUR 84,1 miljoen (DKK 628 miljoen), de hoogste ooit in de 111-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Carl Hansen & Son laat sterke resultaten zien op alle markten, met een bijzonder indrukwekkende groei in Noord-Amerika en Europa (respectievelijk 45,5% en 32%). Op basis van de resultaten van het afgelopen jaar is Carl Hansen & Son goed op weg om de doelstelling van EUR 134 miljoen (DKK 1 miljard) aan omzet in 2022 te halen.

Solide groei in de Europese en Noord-Amerikaanse markten, de opening van vier nieuwe flagshipstores op drie continenten en een grondige digitale transformatie zijn slechts enkele van de redenen dat de Deense meubelfabrikant financiële cijfers met de hoogste omzet in de 111-jarige geschiedenis van het bedrijf kan presenteren. Voor 2018 wordt een omzet van EUR 84,1 miljoen (DKK 628 miljoen) gerapporteerd, wat neerkomt op een groei van 26,3% ten opzichte van 2017, terwijl de winst voor dat jaar EUR 1,4 miljoen (DKK 10,5 miljoen) bedraagt.

De internationale vraag naar de Deense designklassiekers van Carl Hansen & Son, zoals het tijdloze kwaliteitsmeubilair van Hans J. Wegner, is nog nooit zo groot geweest, aldus de fabrikant. De ontwikkelingen op de Europese en Noord-Amerikaanse markten in 2018 zijn in het bijzonder opmerkelijk: de Verenigde Staten en Canada groeiden met 45,5%, terwijl de groei in Europa (met uitzondering van Denemarken) 32% bedroeg. De sterke Deense binnenlandse markt zag een indrukwekkende groei van 12,2%, terwijl belangrijke exportmarkten zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk en Finland ook groeipercentages in de dubbele cijfers realiseerden in 2018.

Knud Erik Hansen, de CEO van Carl Hansen & Son (zie foto), is zeer tevreden met de resultaten: “Ik ben trots op de onversaagde voortzetting van ons wereldwijde groeitraject. De groei in Europa en de VS was met name baanbrekend, wat betekent dat onze export binnenkort driekwart van de verkochte producten zal omvatten. Onze volle orderportefeuilles en de enorme vraag over de hele wereld bevestigen dat de internationale interesse in onze Deense meubelklassiekers en ons vakmanschap van wereldklasse alleen maar toeneemt. Dat was ook duidelijk bij de opening van onze nieuwe flagshipstores in Londen, San Francisco, Stockholm en Osaka. Op basis van ons huidige momentum ben ik ervan overtuigd dat we onze langetermijndoelstelling van EUR 134 miljoen (DKK 1 miljard) aan omzet in 2022 gaan halen. Onze acquisitie in 2017 van de DAFI-meubelfabriek in Vietnam zal verder bijdragen aan dit doel. De fabriek, die naast andere collecties ook grote volumes aan op maat gemaakte meubelen voor buitenshuis produceert, heeft een positieve bijdrage geleverd aan de jaarresultaten met een omzetstijging van 54% in 2018.”

Hans J. Wegner‘s wereldberoemde CH24-stoel, ook bekend als de Wishbone Chair, was het best verkochte product in 2018, mede omdat Carl Hansen & Son met enorm succes een speciale jubileumeditie in nieuwe kleuren lanceerde. Maar de Wishbone Chair was lang niet het enige product dat de groei en vraag aandreef. In alle markten werden andere klassiekers van Carl Hansen & Son warm binnengehaald en de verkoop van nieuwe producten heeft aanzienlijk bijgedragen aan de groei van afgelopen jaar. Børge Mogensen‘s Hunting Table, de Society Table van Arne Jacobsen en Hans J. Wegner‘s CH71 Lounge Chair en CH72 Sofa waren in het bijzonder populair in 2018. De wereldwijde populariteit van kwalitatief hoogstaand Deens meubelontwerp komt niet als een verrassing voor Knud Erik Hansen: “In 2018 hebben we echt gemerkt dat klanten over de hele wereld op zoek zijn naar duurzame producten en ontwerpen die generaties lang zullen meegaan. Het is mijn ervaring dat de ‘wegwerp’-cultuur afneemt, en deze tendens zal zich de komende jaren alleen maar voortzetten. In tegenstelling tot veel van onze internationale concurrenten werken wij uitsluitend met natuureigen materialen, zoals hout uit zorgvuldig beheerde bossen.”

In 2018 heeft Carl Hansen & Son opnieuw zwaar geïnvesteerd in de toekomst. In de Deense core business werd bijna EUR 6,7 miljoen (DKK 50 miljoen) geïnvesteerd via de ontwikkeling van een nieuw e-commerce-platform en de optimalisering van productiefaciliteiten en machinecapaciteit in de fabriek in Gelsted op het Deense eiland Funen. In 2018 werd ook prioriteit gegeven aan de uitbreiding van de faciliteiten van DAFI in Vietnam en de verbetering daarvan om aan de Europese normen te voldoen. “Voor Carl Hansen & Son is het cruciaal om op lange termijn te denken. Daarom pakken we de uitdagingen voor de toekomst nu aan. Door te investeren en niet-terugkerende uitgaven te verminderen, nemen we verantwoordelijkheid en bereiden we onszelf voor op een nog betere aanpak van de toekomstige groei en de toenemende vraag”, aldus Knud Erik Hansen.

Hij vervolgt: “In 2018 hebben we ook geïnvesteerd in en ons gericht op de verdere digitale transformatie van Carl Hansen & Son. Ons nieuwe e-commerce-platform maakt het makkelijker voor ons om in contact te komen met consumenten, of ze nu in Tokio, Toulouse, of Tikøb in Denemarken wonen.” Ondanks de toenemende internationale vraag en groei in alle markten, lag de winst van EUR 1,4 miljoen (DKK 10,5 miljoen) voor het jaar niet in lijn met voorgaande jaren. Bovenop de impact van investeringen en niet-terugkerende uitgaven op de winst had de langdurige Europese hittegolf in de zomer van 2018 een dempend effect op de hele branche. “Ook al hadden wij er niet het meeste last van, de hittegolf heeft natuurlijk onze winst beïnvloed. Dat is onvermijdelijk als je een fabriek hebt die voorraden produceert, terwijl de klanten op strand liggen. Eerlijk gezegd begrijp ik volkomen dat mensen liever van het zomerse weer genieten dan meubels gaan kijken. De klanten kwamen snel terug toen de zomer op zijn eind liep, waardoor we onze begrote omzet voor 2018 hebben gehaald“, verklaart Knud Erik Hansen.

Carl Hansen & Son verwacht de komende jaren een aanhoudende groei in alle markten te realiseren, meer specifiek een jaarlijkse groei van 15% en een omzet van EUR 134 miljoen (DKK 1 miljard) in 2022. “Ik heb grote verwachtingen voor 2019, zowel voor Denemarken als onze internationale markten. We wachten op dit moment af om te zien wat de gevolgen van Brexit zullen zijn voor onze export naar het Verenigd Koninkrijk, maar we verwachten, zoals altijd, alle uitdagingen die zich voordoen aan te kunnen gaan“, zegt Knud Erik Hansen en gaat verder: “Op basis van onze verantwoorde investeringen en de behandeling van niet-terugkerende uitgaven die in 2018 prioriteit heeft, verwacht ik dat onze omzetgroei in 2019 een groter effect zal hebben op onze winst.“ In het volgende financiële jaar zal Carl Hansen & Son aan zijn nu al indrukwekkende collectie een aantal iconische ontwerpen van enkele van de grootste Deense meubelontwerpers toevoegen. Tot deze nieuwe ontwerpen behoren de Huntsman Chair van Børge Mogensen, zijn Contour Chair en de Deck Chair-serie voor buitenshuis. Bovendien zal Carl Hansen & Son Hans J. Wegner‘s CH30-eetkamerstoel en het meesterwerk van Frits Henningsen, de Coupé Sofa, uitbrengen, die allemaal deel uit zullen maken van de collectie. Carl Hansen & Son gaat ook de Embrace Series ontwikkelen, gecreëerd door het gerenommeerde Oostenrijkse designtrio EOOS, waarmee een onconventioneel tafelconcept wordt toegevoegd. Met de Embrace-noviteiten wordt het mogelijke gebruik van deze visueel opvallende meubelen nog verder geoptimaliseerd, zo besluit de fabrikant.