De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met 1,2 procent. Dat is de eerste groei sinds het begin van de coronacrisis eind maart. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was nagenoeg gelijk aan een jaar eerder. Binnen de non-foodsector blijven de contrasten groot. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren leden ook in mei forse omzetverliezen, maar minder groot dan de recordverliezen in de twee voorgaande maanden. Ook de drogisterijen hebben een fractie minder omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen groeide. Voor de vijfde maand op rij was de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder. De recordgroei van april werd in mei nog eens overtroffen.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 10,1 procent meer omgezet dan in mei 2019. Het verkoopvolume groeide met 6,5 procent. De omzet van de supermarkten lag 10,3 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 8,1 procent.
De online omzet was in mei 49,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Op april 2020 na was dit de sterkste omzetstijging sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 38,7 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 64,8 procent.