De omzet van de winkels in non-food groeide in februari metΒ 5,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruimΒ 4 procentΒ hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in februari de grootste omzetstijging. In januari was dat ook het geval. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februariΒ 1 procentΒ meer omgezet dan inΒ februari 2018. Het verkoopvolume groeide metΒ 0,7 procent. De omzet van de supermarkten lagΒ 1,3 procentΒ hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken metΒ 0,7 procent kromp.Β De online omzet was in februariΒ 16,8 procentΒ hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebbenΒ 11,3 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide metΒ 26,5 procent.
De bron van dit bericht is de site van CBS, waarop de cijfers ook afgebeeld staan als grafieken:
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/16/omzet-detailhandel-ruim-4-procent-hoger-in-februari