Op 31 maart sloot de 55e editie van CIFF Guangzhou af met nieuwe records in het aantal bezoekers, deelnemers en internationale belangstelling.
Op 850.000 vierkante meter bood de beurs onderdak aan meer dan 4.900 Chinese en buitenlandse deelnemers, een record, die hun nieuwe collecties toonden aan 363.825 bezoekers uit 187 landen en regio’s. Bezoekers van buiten China waren er 56.794 en dat is een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van vorig jaar. De beurs ziet zichzelf als een stabiliserende factor in de globale meubelhandel (en na gisteravond misschien nog wel meer dan direct na het sluiten van de beurs).
CIFF Guangzhou bestaat altijd uit twee delen, eerst voor huismeubilair en dan voor de projectmarkt plus CIFM/ interzum Guangzhou. Volgens de organisatie was deze editie opnieuw goed voor nog meer handel op de beursvloer en een stijging in het kwaliteitsniveau van de getoonde meubelen. Meer aandacht voor duurzaamheid en merken die deelnamen zagen kans om zich nog meer te verbinden met bezoekers, te vernieuwen en uit te breiden. Met het thema Navigation lieten de exposanten creatieve oplossingen zien, high-end interieurdecoratie, intelligente slaapsystemen en verfijnde outdoor meubelen. Nogmaals, duurzaamheid is inmiddels ook in China een belangrijk thema, net als smart home integratie van domotica en gepersonaliseerde design opties. Eco-vriendelijke materialen en digitale intelligentie in dienst van comfort en functionaliteit.
Duurzaamheid was ook het hoofdthema bij het tweede deel van de beurs dat zich toespitst op meubilair voor kantoren, openbare ruimten en andere projecttoepassingen. De transformatie van werkplekken, klaslokalen en zorginstellingen naar ruimten met meer oog voor flexibel werken, ergonomie en oplossingen gericht op het welzijn. Een presentatie over lage carbonuitstoot en kantooroplossingen via AI was volgens de beurs een hoogtepunt tijdens deze editie. Veel discussies en het delen van inzichten, zij het vrijwel allemaal voor en door Chinese experts.
CIFM/ interzum Guangzhou is de ruggengraat van de Chinese meubelindustrie, zo omschrijft de organisatie deze beurs. Het thema voor deze keer was Engine of New Productivity met de nadruk op nieuwe materialen, digitale transformatie van productie, verdere automatisering en opnieuw duurzaamheid bij productieprocessen. De organisatie noemt nooit voorbeelden met naam en toenaam van bedrijven of modellen die eruit springen op een van de drie beurzen, dat zou ook ongepast zijn in de geest van de beurs en het gastland. Maar het is wel jammer.
De volgende editie is van 18 tot en met 21 maart (fase 1 voor huismeubilair) en van 28 tot en met 31 maart (fase 2, projectmeubilair) 2026 in Guangzhou Voor meer info: www.ciff-gz.com