In Europa wordt een kwart van al het meubilair ter wereld gemaakt. Goed voor een markt van €84 biljoen met ruim 1 miljoen werknemers in 130.000 bedrijven waarvan 85% ZZP en klein MKB.

In Europa wordt jaarlijks ook 11 miljard KG aan meubilair weggegooid. Hiervan wordt slechts 10% gerecycled. En dit is slechts de impact van meubels aan het einde van de levensduur. De ‘verborgen impact’, de niet zichtbare impact tijdens het maken en vervoeren van onze spullen, is nog vele malen groter. China, waar de afgelopen decennia steeds meer meubelproductie naar werd verhuisd, neemt nu al ruim 60% van de import van meubels in Europa voor haar rekening. Ze worden vervoerd met enorme vrachtschepen die worden gestookt met de meest ranzige (Nederlandse) olie. Welkom in de haven van Rotterdam.

Per jaar gooien we in Europa 11 miljard kilo meubilair weg

”Maar er speelt meer in deze sector. Natuurvernietiging door (illegale) houtkap, gebruik van pesticiden bij gewassen als katoen en giftige stoffen als formaldehyde in kasten en keukens om er maar een paar te noemen. Naast de milieuproblemen zijn ook de arbeidsomstandigheden schrijnend. We telden dat in 6 landen kinderarbeid voorkomt in de handgemaakte tapijten business.. En China is voor de booming meubelproductie overgestapt van kinderarbeid op dwangarbeid van Oegoeren.”

Gelukkig winnen écht duurzame interieur- en verbouwoplossingen aan populariteit
Grote uitdaging hierbij is dat de interieursector heel versnipperd is. De sector bestaat voor 85% uit ZZP-ers en bedrijven met minder dan 10 werknemers. Dat geldt ook voor de duurzame interieur sector. De teams zijn klein en meestal is er ook weinig geld om reclame te maken en investeringen te doen. Maar om te versnellen is meer bekendheid voorwaardelijk.

Nederland is overtuigd van duurzaam wonen, maar daar hoort ook de binnenkant van het huis bij

The Substitute is de eerste Nederlandse community die al deze merken en makers verenigd op het platform voor het duurzame alternatief in interieur en verbouw. Een community van prachtige merken, innovatieve makers, reparateurs en duurzaam werkende professionals. Opgericht om meer aandacht te geven aan de goede en duurzame kant van interieur want daar zit volgens oprichters, Machteld Rijnten en Marieke Kamphuis nog een grote blinde vlek.

Kamphuis: “Nederland is voorloper op het gebied van de circulaire economie en een uitstekend pilotland om de duurzaamheidstransitie te versnellen in deze markt, net zoals we dat in de bouwsector al doen. We hebben een goed start-up klimaat, hoge innovatie & ontwerpkwaliteit zowel technisch als in design. Duurzame energie is gesubsidieerd en geaccepteerd, en we hebben we een hoge duurzaamheidsbereidheid. We betalen er zelfs graag iets meer voor. Maar anders dan in de fashionindustrie hebben we bij interieurproducten vaak te maken met samengestelde materialen. Een bank bestaat bijvoorbeeld uit hout, staal, schuim en stof. Het uitpluizen van de grondstoffen, de productie én de arbeidsomstandigheden van één product is dus al een enorme uitdaging. Laat staan de recycling ervan. Gelukkig is er wel meer aandacht voor afval, Teun van de Keuken maakt er een prachtig programma over, maar we hebben nog best een weg te gaan.”

Rijnten en Kamphuis die in oktober 2019 de eerste Duurzame Woonbeurs van Nederland organiseerden zijn volop aan de slag gegaan met hun digitale platform toen Corona uitbrak. Op 26 maart presenteren ze The Substitute, wat staat voor Het duurzame Alternatief, ‘Het enige alternatief’ wat hun betreft. Duurzame merken, ontwerpers en makers die lid worden van The Substitute worden zichtbaar op het platform met hun producten en werk. Van wol-vilten lampen, getatoeëerd (hergebruikt) sanitair tot duurzaam beddengoed van bekendere spelers als Yumeko. Het aantal leden groeit snel. Al deze duurzame oplossingen worden overzichtelijk gepresenteerd voor zowel de consument als duurzaam werkende professional. En zo’n overzicht was er nog niet. Naast duurzame merken zijn er 9 bloggers verbonden aan het platform die schrijven over uiteenlopende onderwerpen en wordt er veel kennis en inspiratie gedeeld met lezers.

365 dagen per jaar online en 3 dagen live
Tot nog toe horen Rijnten en Kamphuis alleen maar positieve geluiden. ”Vooral voor interieurontwerpers is het een verademing om merken bij elkaar te kunnen presenteren aan klanten. Nu de consument nog bereiken! Door de website aan hun beurs te koppelen, die van 12-14 november weer gepland staat, krijgt duurzaam interieur 365 dagen per jaar een online en 3 dagen een echt podium.
Het platform wordt inmiddels ondersteund door BlueMovement en a.s.r. 2 sterke partners. De een met een abonnement op energiezuinige keukenapparatuur, de ander zet zich in voor duurzaam herstel op het gebied van wonen.”

Rijnten: “Alles wat we doen is gericht op meer zichtbaarheid, meer samenwerking, meer innovatieve oplossingen delen, meer connecties & meer duurzame business voor onze community. Merken kunnen samen optrekken bij een opdracht, samen events organiseren en als we nog wat groter zijn; samen een campagne doen om Nederland te wijzen op de enorme blinde vlek die Fast Furniture is. 85% van de mensen weet niet eens dat duurzaamheid een issue is bij interieur en verbouw. Als er meer vraag komt vanuit de consument versnel je de duurzaamheidstransitie vanzelf. En, samen sta je daarin sterker.”