Gisteren opende retailformule Decorette een vestiging in de Woonindustrie in Nieuwegein. De formule voor woninginrichting heeft meer dan 40 winkels in Nederland en verkoopt merken, zoals Novilon (vloeren), Arte (behang), Parade/Bonaparte (tapijt), Quickstep (vloeren), Velux, Flexa, Hookedonwalls, Luxaflex, Flexa en eigen huismerken. De opening werd gecombineerd met een jaarvergadering van de formule voor 135 genodigden met aansluitend een diner.

“Het was een geslaagde opening van deze showroom”, aldus Angela van Dongen namens Decorette (een franchiseformule van Euretco).¬† Op de vraag waarom deze showroom in de Woonindustrie is geopend antwoordt zij: “We waren op zoek naar een plek waar we meer stijlen en smaken naast elkaar kunnen laten zien dan in de gemiddelde vestiging. Nieuwegein is een centrale locatie die goed bereikbaar is. De showroom is vijf dagen per week open en bedoeld voor consumenten die dus meer willen zien dan wat er mogelijk is in de gemiddelde vestiging.”

Op 200 vierkante meter worden 10 verschillende woonstijlen naast elkaar gepresenteerd. De collecties zullen ook sneller aangepast worden dan dat bij de gemiddelde Decorette winkel mogelijk is. “We kunnen hier, is samenwerking met onze 15 partners, doorlopend nieuwe producten uitproberen. We zien het als een aanvulling op het bezoek aan de winkels of afspraken maken bij consumenten thuis.” Decorette was aanwezig tijdens een aantal grote consumentenbeurzen en sprak daar met bezoekers. Daaruit bleek dat deze vaak onvoldoende op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in het interieur, ook in het assortiment van Decorette. “Mensen komen gemiddeld maar eens in de zeven jaar in aanraking met een nieuwe vloer of een nieuwe raambekleding. Met deze showroom willen we hen de gelegenheid geven vaker te zien wat er speelt op dit moment. Daarnaast vangen we met deze showroom de consumenten op die niet via de winkel kopen, maar die dit online doen of via een stylist. Nu kunnen deze consumenten de producten hier echt zien, voelen en ervaren.”

Blijft de vraag: De Woonindustrie is met name een b2b plek en deze showroom is bedoeld als b2c ruimte. Wringt dat niet met de andere exposanten in het centrum? Angela: “Het idee van geen consumenten hier toelaten, behalve op een consumentendag twee keer per jaar, vind ik achterhaald en ouderwets. Laat zien wat je hebt aan consumenten, maar spreek duidelijk af bij wie ze het kunnen kopen. Dat doen wij ook, dit is een showroom en geen winkel. Kopen doe je in een van de 47 Decorette winkels.”