De Eiken Zetel
Relaxstoelen roepen bij de consument vaak een oubollig, stoffig en klassiek imago op. Toch zijn er veel consumenten die wel een relaxstoel willen hebben. Maandelijks wordt er in de Google zoekmachine in Nederland maar liefst 37.000 keer naar een relaxstoel gezocht. Maar men zoekt dan wel specifiek naar een moderne of design stijl, zo blijkt uit de Relaxstoelen Marktmonitor 2022.
Woonstijlen
Naar welke specifieke woonstijlen wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal woonstijlen onderscheiden. De indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort woonstijl is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort woonstijl als zoekterm voorkomt in relatie tot relaxstoelen. De woonstijl met het meeste zoekvolume is de moderne woonstijl. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 2.100 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term βmodernβ in de zoekopdracht in relatie tot relaxstoelen. De design woonstijl behaalde per maand gemiddeld bijna 1.500 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden woonstijlen ziet er als volgt uit:
Ruim de helft van het zoekvolume met woonstijl aanduiding heeft betrekking op de moderne woonstijl. Op de tweede plaats staat de design woonstijl met een aandeel van 35,9 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de industriΓ«le woonstijl, die 4,3 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. Overigens worden er ook zoekwoorden gebruikt die een bepaalde stijl aanduiden, maar niet als een officiΓ«le woonstijl worden gezien. Voorbeelden hiervan zijn de woorden βhipβ en βstoerβ welke regelmatig worden gebruikt in zoekopdrachten op het gebied van relaxstoelen. Modern en design groeien boven gemiddeld
Medal
De woonstijlen met een relatief boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume in de afgelopen drie jaar zijn de woonstijlen modern en design. Aanvankelijk waren de industriΓ«le en landelijke woonstijl erg populair, maar sinds medio 2021 laten deze woonstijlen een beneden gemiddelde ontwikkeling zien in het zoekvolume. Momenteel kent de industriΓ«le woonstijl op het gebied van relaxstoelen en relaxfauteuils een daling van de voortschrijdende jaarmutatie van rond de 40 procent.
Bron: Relaxstoelen Marktmonitor 2022
Himolla
Lees hier meer over de ‘Relaxstoelen Marktmonitor’