Ondernemers hebben last van de uitzonderlijk hoge containerprijzen. Bedrijven die importeren uit Azië zijn gedwongen maatregelen te nemen om de nadelige gevolgen te beperken. In september 2020 kostte het transport van een container van Azië naar Europa nog ca. $2000, nu ligt de prijs tussen $8000 en $10.000, met uitschieters naar boven.
De hoge transportprijs tast de marge aan. En zoveel marge wordt er in de handel niet gemaakt. Als er bijv. voor $25.000 tot $30.000 aan waarde in de containers zit. Dan is $10.000 voor transport veel.
Grote containerrederijen schrijven de bijzondere prijsontwikkeling toe aan de chaos die in de mondiale logistiek is ontstaan door de coronacrisis en de lockdowns in veel landen. Analisten wijzen bovendien op de verrassend sterke vraag naar consumptiegoederen in de 2e helft van 2020. Consumenten konden niet op vakantie en gebruikten het uitgespaarde geld aan elektronica, woninginrichting en klusmateriaal.
Ondernemers staan verschillende scenario’s voor ogen: inleveren op marge, prijzen verhogen voor afnemers en consumenten, interen op voorraden of alternatieve inkoopkanalen aanboren. De invloed zal het grootst zijn bij producten met een betrekkelijk lage waarde, wo. grondstoffen en zaken als huishoudartikelen, basiskleding en speelgoed.

We willen u attenderen op een artikel van onze collega’s van het FD. Maken rederijen misbruik van hun machtspositie? Lappen zij contractafspraken aan hun laars?

‘Zo extreem als nu is het nog nooit geweest’, zegt Henk Smit van Kees Smit Tuinmeubelen. De eigenaar van de grootste tuinmeubelenketen van Nederland doelt op de enorme stijging van vervoersprijzen van containers. Een vervijfvoudiging in de afgelopen twee tot drie maanden.

Dat raakt zijn bedrijf, want circa 75% van het assortiment komt uit Azië. Consumenten gaan het merken. ‘Ik verwacht dat we door het dure transport de prijzen in de winkel wat naar boven moeten aanpassen.’ De stijging kan volgens hem beperkt blijven omdat een groot deel van de voorraad eerder tegen lagere containertarieven is geleverd.

‘Rampzalig’
Zoals Smit hebben meer ondernemers last van de uitzonderlijk hoge containerprijzen. Bedrijven die importeren uit Azië zijn gedwongen maatregelen te nemen om de nadelige gevolgen te beperken. In september 2020 kostte het transport van een container van Azië naar Europa nog rond de $2000, nu ligt de prijs tussen de $8000 en $10.000, met soms uitschieters naar boven.

……. Loungebanken de klos

Bouwmarktketen Praxis, voor circa 30% afhankelijk van China, heeft de prijzen nog niet hoeven verhogen. ‘Waar mogelijk probeert Praxis zijn leveringen door te schuiven naar een latere datum in de hoop dat de tarieven gaan dalen’, geeft een woordvoerder aan. ‘Dit geldt voornamelijk voor volumineuze producten zoals tuinmeubelen.’ Henk Smit laat voorlopig eveneens de grote tuinmeubelen uit het lagere segment in Azië staan. ‘Daarvan gaan er relatief weinig van in een container. De waarde weegt niet op tegen de transportprijzen.’ Dat uitstel is volgens hem mogelijk omdat hij voldoende voorraad heeft.

……….Een andere ondernemer, handelaar in industriële grondstoffen voor recycling, moest $11.500 neerleggen voor het vervoer van een container vanuit het Zuid-Koreaanse Busan naar Rotterdam. ‘Bijna zes keer zo veel als enkele maanden geleden. Ik haal voorlopig geen goederen uit Zuid-Korea meer.’

Klik hier om het gehele FD artikel te lezen