Container xChange uit Hamburg voorspelt voor de tweede helft van het jaar dat de containerprijzen vanuit China gaan afkoelen. Het bedrijf, dat bemiddelt tussen zij die een container willen bemachtigen en zij die deze in bezit hebben, baseert dit op een te verwachten terugloop in de vraag naar goederen die nu nog hoog is.

Iedereen haalt al maanden zijn orders naar voren. “A perfect storm”, zo noemen ze het in Hamburg. Het is op dit moment in juli veel drukker dan normaal om deze tijd en dit zou kunnen zorgen voor een rustiger derde kwartaal en dus het afkoelen van de containerprijzen die deze maanden door het plafond zijn gegaan. Een prijsstijging van 78 procent vanaf oktober vorig jaar. De aanhoudende bestokingen van schepen in de Rode Zee en de Golf van Den door de Houthi rebellen zorgt voor instabiliteit, langere vaarroutes via Kaap de Goede Hoop, het bekende verhaal dat Container xChange als oude wijn in nieuwe zakken blijft verkopen.

Nieuw is dat nu ook Hong Kong en Vietnam de containerprijzen fors hebben zien verhogen. Gedurende de maand juni ging het met 35 procent omhoog, de rest van China hield het op een stijging van 27 procent in deze maand en Rusland, Taiwan en MaleisiĆ« zaten vorige maand ook boven de 20 procent. Van mei tot juni was de stijging in India 21 procent en in Singapore, dat daarvoor de prijzen met 31 procent zag stijgen, kreeg ‘slechts’ 7 procent extra bovenop de rekening van mei tot juni. Nederland beleefde een verhoging van 29 procent.

Waarom roept men in Hamburg dat het na de zomer wel zal meevallen met de prijsstijgingen? Omdat ze geen handel willen verliezen. Ze zien met lede ogen aan dat iedereen in Europa de handel naar voren heeft gehaald, dat de Verenigde Staten meer containers gaan opeisen na de zomer en dat dit de prijzen voor Europa weer verder gaat opdrijven. Maar vooral: de vraag naar producten uit China mag in het derde kwartaal niet teruglopen want dan verdienen bedrijven als Container xChange en de rederijen misschien minder dan dat ze hopen: voor iedereen is de situatie in de Rode Zee rampzalig maar niet voor containerbemiddelaars. Een revival in de vraag van consumenten, dat is waar deze bedrijven (en uiteraard zij niet alleen) op hopen om de tweede helft van dit jaar nog te redden. Het blijft dubbel: meer vraag betekent hogere prijzen voor containers, minder vraag echter ook want dan houden de rederijen containers op de wal en schepen aan de ketting. Dus de belofte van Container xChange dat het na de zomer mee zou kunnen vallen met de stijging van de prijzen moet met argusogen worden bekeken.