We worden inmiddels overspoeld met nieuws over COVID-19 en het eerste geval binnen onze grenzen ligt in een Tilburgs ziekenhuis. Maar hoe de situatie voor bedrijven in Nederland is die afhankelijk zijn van leveringen uit China verdwijnt een beetje uit zicht. Vandaar deze update, opgetekend door de redactie van ons zusterblad Home Deco Business Magazine.

Roy Kaak is verantwoordelijk voor de inkoop van decoratieve tuinartikelen die Esschert Design in China doet. Het bedrijf in Enschede heeft een kantoor in Guangzhou in China  waar 40 mensen werken. Roy: “Elke dag komen er weer meer collega’s terug op ons Chinese kantoor. Sommigen moesten twee weken thuis in quarantaine, omdat ze in gebieden zijn geweest, waar het virus uitgebroken was. Je merkt dat de Chinezen het coronavirus steeds beter onder controle krijgen.”

Momenteel zijn 40 containers vanuit China onderweg naar Nederland. Deze kunnen elk moment in Nederland aankomen. Esschert Design heeft dus nog geen leveringsproblemen. Roy: “Enkele fabrieken waar wij mee samenwerken, draaien gelukkig weer sinds afgelopen maandag. Weliswaar met minder capaciteit door de opgelegde belemmeringen- en regels van de Chinese regering. Andere fabrieken kunnen pas weer open na toestemming van de regering, maar dat hangt af van de locatie.”

Roy legt uit dat sommige regio’s nog afgesloten zijn met wegblokkades. “De fabriek draait dan al wel, maar de transporteurs kunnen de producten niet vervoeren, omdat het binnenlands vervoer ook pas weer langzaam op gang komt. Het blijft moeilijk om in te schatten wanneer de containers weer vanuit China vertrekken. Ik verwacht dat als het virus stabiel blijft en het aantal meldingen van mensen die geïnfecteerd zijn is verminderd, dat de eerste containers dan binnen vier tot zes weken vertrekken. Maar dit is ook afhankelijk van hoe de rederijen hun schepen inzetten.” Hoe de inkoper de situatie ziet? “Het virus woedt al een tijd in China en het aantal besmettingsgevallen in andere delen van de wereld neemt nu juist drastisch toe. Ook erg kort bij huis, zoals in Italië en Duitsland. Dit heeft uiteenlopende en deels onbekende gevolgen voor ons bedrijf op lange termijn, omdat onze najaarscollectie nu geproduceerd zou moeten worden. Daarnaast verwacht ik dat de prijzen onder druk komen te staan. Dit is het gevolg van de beperkte capaciteit van de fabrieken en het verminderde aanbod van containers vanuit China richting Europa. Terwijl de vraag naar producten hoog is en alleen maar toe zal nemen. Dit zal de prijs opdrijven. Of nog erger dat de fabrieken in China het hoofd niet boven water kunnen houden en genoodzaakt zijn te sluiten, waardoor het aanbod ook afneemt. Maar laten we niet op de situatie vooruitlopen en hopen dat het virus snel onder controle is.”

Yvonne van Opdorp is productdesigner en interior stylist bij So U. Ze ontwerpt interieurproducten voor de fabrieken in Azië. Samen met haar man richtte ze in het verleden PTMD op. In de editie van Home Deco Business Magazine, die deze week verschijnt, geeft ze haar mening. Vandaag vragen we haar om een update van de actuele situatie in China. Yvonne: “De medewerkers in de fabrieken, waar ik voor werk, produceren weer. Wel zijn ze afhankelijk van de toeleveringsbedrijven en transporteurs die de grondstoffen leveren, waardoor we mogelijk toch wat vertraging oplopen. Het transport in China komt langzaam weer op gang.” Zelf ondervindt Yvonne ook last van de situatie in China. Ze legt het uit: “Ik zou 4 maart weer naar China gaan, maar die reis is gecanceld. Gelukkig ontwikkelen de bedrijven waar ik voor werk gewoon nieuwe accessoires voor de najaarscollectie. We kunnen digitaal werken en vanuit Nederland kan ik met iedereen communiceren. Momenteel zijn we druk bezig met het samenstellen van de catalogi die we digitaal naar klanten willen versturen. In april gaat de Jinhan fair in Guangzhou gewoon door, de Canton Fair in april heeft nog niets bevestigd. Verder zijn er veel beurzen afgelast die in maart in Azië zouden plaatsvinden. Maar als de beurzen open zijn, is de verwachting dat het bezoekersaantal laag zal zijn, veel kopers hebben hun reis afgezegd. Gelukkig draaien de fabrieken nu weer. We hopen met goede digitale informatie de nieuwe collectie te kunnen presenteren aan onze klanten.”