NIEUWE PIJLERS, NIEUWE MODELLEN, VERTROUWD TIJDSTIP

Eind april is er weer een editie van de huisshow bij Het Anker in Druten waarbij ook de nieuwe collecties van Nijwie/ Le Chair, MondiArt, Masterlight, Iccoon en Releazz te zien zijn. Na alle verwikkelingen eindelijk weer in april. Exposanten vertellen wat ze gaan presenteren, wat ze van deze huisshow verwachten en hoe ze tegen de rest van dit jaar en de toekomst van het meubellandschap aankijken. Gastheer Jeff rey Koster van Het Anker: “Iedereen heeft een stap omhoog moeten maken en we zullen de consument daarin mee moeten krijgen.”

Wat gaan jullie laten zien tijdens de huisshow?

Jeffrey Koster: “Op deze huisshow presenteren we weer veel nieuwe modellen en materialen. Daarnaast maken we van de gelegenheid gebruik om drie belangrijke nieuwe pijlers binnen onze collectie te presenteren: Anker Studio®, Anker One® en Anker Projects®. Deze nieuwe collecties staan op zichzelf binnen de Anker collectie en worden elk op eigen wijze gepresenteerd en in de markt gezet.”

“Anker Studio® is een uniek stoelenconcept met een knipoog naar het verleden maar toch helemaal van nu. Met 10 modellen in 4 framekleuren en 26 leerkleuren creëer je een vrijwel oneindig aantal mogelijkheden. Mix & Match, alles mag en alles kan. Voor de Anker Studio® collectie
is een aantrekkelijk startpakket beschikbaar waarmee de winkelier in één keer een complete presentatie voor zijn winkel in huis haalt.”

“Anker One® staat voor onze invulling van duurzaamheid. Onder het motto “Er is maar één planeet aarde en daar moeten we zuinig op zijn” presenteren we een collectie meubelen die vanaf de basis uitermate duurzaam is ontwikkeld. De gebruikte materialen zijn waar mogelijk gerecycled, recyclebaar of 100% natuurlijk. Denk aan gerecycled metaal, dacron, hout van gecertificeerde oorsprong en gerecycled karton en plastic voor de verpakking. Daarnaast zijn de geselecteerde bekledingsmaterialen ook ofwel 100% natuurlijk of van gerecyclede grondstoffen gemaakt. Om het verhaal compleet te maken zijn alle hoezen van de Anker One® modellen vervangbaar; een consument kan dus na verloop van tijd ervoor kiezen een nieuwe hoezen set aan te schaffen en zo zijn bank een tweede of derde leven te gunnen. De Anker One® collectie omvat nu 3 modelprogramma’s en wordt continu verder uitgebreid.”

“Anker Projects® is de derde nieuwe pijler binnen onze collectie. De Anker Projects® modellen zijn speciaal ontwikkeld voor de projectenmarkt (horeca en institutioneel) en onderscheiden zich door vormgeving en materialen en aangepast comfort. We bieden op deze collectie ook een uitgebreide keuze aan projectgeschikte bekledingsmaterialen die aan vrijwel alle gewenste criteria kunnen voldoen.”

“Uiteraard komt er in de reguliere collectie ook het nodige nieuws: bankenprogramma’s Ohio – Detroit – Brent – Fabian zijn compleet nieuw en worden in spannende nieuwe stoffen en / of leerkleuren gepresenteerd. Daarnaast brengen we diverse nieuwe fauteuils en een uitbreiding binnen onze “low-dining”-collectie. De succesvolle introductie in Brussel van onze ovale Lara eetbanken krijgt ook nog een spectaculair vervolg. Kortom, meer dan genoeg redenen voor een uitgebreid bezoek.”

Raymond Oelderink (Nijwie) en Dennis Visscher (Le Chair) geven antwoord. Raymond: “Allereerst alle nieuwe items die we tijdens de Meubelbeurs Brussel in november hebben laten zien. Op Brussel hadden we 300 m2 met nieuwe artikelen, de huisshow is immers ook voor de klanten die toen niet zijn geweest. We brengen aanvullende kleuren in meubelen die daar zijn aangeslagen, plus een aantal nieuwe items bij Nijwie en een hele nieuwe stoel bij Le Chair maar daar kan ik nu nog niets over zeggen. Ook nieuw is dat we de complete collectie van Simone Albani in Druten laten zien, deze wordt geïntegreerd in onze showroom daar. Als introductie voor deze collectie was De Woonindustrie prima, maar hier komt het merk beter tot zijn recht.”

Twan Schraven namens MONDiART: “Eigenlijk dezelfde collectie als die we in Brussel hebben laten zien. We hebben een zware periode achter de rug waarbij we na het faillissement feitelijk een nieuw bedrijf zijn gestart, met behoud van de merknaam MONDiART en de bestaande collecties van kunstwerken gedrukt op textiel of aluminium. We hebben afscheid genomen van de import van spiegels en lijsten en focussen ons nu op het samenwerken met kunstenaars en architecten in het maken van creatieve, originele wanddecoratie. We komen op de dag dat de huisshow begint net terug uit Milaan met nieuwe ideeën en indrukken die we verderop in het jaar gaan laten zien, ook in onze nieuwe showroom.”

Bas Janssens van Releazz: “We komen met een hele nieuwe reeks met mooie, moderne eigentijdse modellen, leverbaar in alle maten van XS tot en met XL, en een nieuwe stof- en leercollectie.
Alle modellen zijn leverbaar met massage, verwarming, elektrische en mechanische lendensteun en elektrische hoofdsteun. Alle modellen zijn bovendien leverbaar in 5 standaardmaten met verlengde voetensteun. Een individuele maataanpassing wat betreft zitdiepte, zithoogte, armleggerhoogte en rug hoogte is bij alle modellen mogelijk.” Bob Beumers van Masterlight: “Wij zullen nieuwe producten tonen voor de collectie van 2023. Dit zijn nieuwe decoratieve modellen in diversen stijlrichtingen en met innovatieve nieuwe led technieken. We zullen hierbij ook mooie lampenkappen presenteren van stoffen die goed aansluiten bij de meubelstoffen.” 

“DE MEUBELBEURS BRUSSEL WAS VOOR ONS EEN GOEDE BEURS EN HOPELIJK TREKKEN WE DIE LIJN NU DOOR”

Wat zijn de verwachtingen rond de komende editie van de huisshow?
Jeffrey: “We hebben in januari een extra show ingelast om het wegvallen van de IMM op te vangen. Deze huisshow werd verrassend goed bezocht, dus onze verwachtingen voor April zijn wederom hooggespannen. De markt is wispelturig maar niet slecht, de consument lijkt weer aan vertrouwen te winnen dus de koopbereidheid komt ook langzaamaan weer terug. Met al het nieuws dat wij en zeker ook onze partners gaan presenteren is het in ieder geval een huisshow die je niet mag missen.” Dennis: “Eindelijk weer in april, na 2 corona edities kunnen we weer en daar kijken we erg naar uit. We verwachten er veel van.” Raymond: “We gaan er volledig voor. De Meubelbeurs Brussel was voor ons een goede beurs en hopelijk trekken we die lijn nu door.” Twan: “Die heb ik eigenlijk niet omdat we vanaf nul weer zijn begonnen. We hebben een verdrietige periode achter ons waarin we ons opnieuw hebben moeten uitvinden en een duidelijke keuze hebben gemaakt: geen import meer vanuit Azië, de focus op de originele designs en materialen. Ik hoop dat de klanten ons blijven waarderen voor wat we doen, dat we aansluiting met hen kunnen blijven houden na deze koerswijziging. Ik hoop dat ze de collectie blijven omarmen en net zo enthousiast reageren als in Brussel vorig jaar toen we deze collecties voor het eerst lieten zien.” Bas: “We zien het zeer positief tegemoet, zeker gezien de resultaten van de afgelopen editie in januari. We zitten toch in het betere segment waar gelukkig nog geld uitgegeven wordt.” Bob: “Wij verwachten wederom een succesvol evenement.” 

“DE HELFT VAN ONZE HUIDIGE COLLECTIE BESTAAT UIT GERECYCLED OF MATERIAAL DAT TELKENS OPNIEUW GEBRUIKT KAN WORDEN”

Hoe gaat 2023 voor jullie bedrijven worden, wat zijn de prognoses?
Jeffrey: “We zijn zoals altijd afhankelijk van veel externe factoren. De grondstofprijzen zijn op dit moment relatief stabiel; mogelijke dalingen worden echter tenietgedaan door inflatie, gestegen lonen en huren, en hoge transportprijzen. Daarnaast is schaarste aan (goed) personeel iets waar heel veel branches mee te maken hebben. Het is ook de vraag wat de huizenmarkt gaat doen; dit is de laatste jaren een belangrijke aanjager voor de meubelbranche geweest. Het Anker is al bijna 100 jaar een stabiele factor en we zien dit jaar met veel vertrouwen tegemoet. We doen waar we goed in zijn en blijven ontwikkelen en vernieuwen. Vandaar dat we ook de handschoen in de Duurzaamheidsdiscussie hebben opgepakt. We vinden dat we als één van de marktleiders in Nederland en in Europa voorop moeten lopen in de ontwikkeling van duurzame meubelen. De trend van duurzaamheid en circulariteit is in ieder geval onomkeerbaar en zal steeds vaker meegenomen worden in de aankoopbeslissing van de consument. Wij werken er hard aan om daaropin te spelen. Als de vraag komt zijn we er klaar voor!”

Raymond: “Januari was een goede maand, februari was iets grilliger. De verkoop is stabiel maar het mag wat mij betreft ietsje meer zijn.” Dennis: “We draaien leuk mee. Na twee onvergelijkbare corona jaren viel een terugloop van de vraag vorig jaar wel te verwachten.” Raymond: “Ik vermoed dat we vanaf het najaar weer in een min of meer normale situatie zitten en dan spreek ik eigenlijk over de gehele branche.” Twan: “Als ik eerlijk ben heb ik daar nauwelijks bij stilgestaan. We gaan doen wat we altijd leuk vonden en in een korte tijd ons bedrijf weer opbouwen. Ik kan geen voorspelling doen na alles wat we de afgelopen tijd hebben meegemaakt. Wat ik wel weet is dat we gaan uitdragen dat voor ons milieubewust omgaan met materialen geen marketingverhaaltje is. Het meest vervuilende aan de import vanuit China is het transport via containerschepen. We zijn eigenlijk heel blij dat we daar nu mee zijn gestopt. Al onze producten worden nu in Nederland gemaakt of in ieder geval in Europa. De helft van onze huidige collectie bestaat uit gerecycled of materiaal dat telkens opnieuw gebruikt kan worden. Dat percentage willen we opschroeven. We gebruiken ook biologisch afbreekbare inkten.” Bas: “We weten de positieve omzetontwikkeling van de afgelopen jaren nog steeds door te zetten en we hebben een zeer sterke groei in de export, dus de prognoses zijn positief.” Bob: “Wij gaan uit van een positief jaar waarin wij wederom groei zullen doormaken zoals in de afgelopen jaren. We hebben reeds enkele succesvolle beurzen gehad en op de planning staat nu de beurs in Druten, de eigen huisshow van 7 tot met 9 mei en 14 tot en met 16 mei en daarna de IMM in juni. Al met al zien wij 2023 positief tegemoet!”

Hoe zien jullie het interieur-landschap van de toekomst voor zowel de leverancier als de retailer? Wat gaat er veranderen voor wie?
Jeffrey: “De afgelopen jaren zijn door alle gestegen kosten de segmenten binnen de branche behoorlijk omhooggeschoven. Iedereen heeft een stap omhoog moeten maken en we zullen de consument daarin mee moeten krijgen. Dat wordt een belangrijke uitdaging de komende tijd; zal de inflatie de verkopen (blijven) afremmen of krijgt het consumentenvertrouwen nieuwe impulsen? Verder ligt een opvallende verandering in het feit dat de opmars van de online aanbieders na corona lijkt te zijn gestuit. Bij veel recente online-initiatieven is de stekker er al uit en de grote online spelers die sterk moesten opschalen tijdens Corona bouwen nu weer af. Dit is een opsteker voor de traditionele kanalen; uiteindelijk zal de juiste mix van de fysieke winkelvloer, sociale media en online ondersteuning het beste werken voor een groot deel van de consumenten; zeker als deze in het midden- of hogere segment van de markt winkelen.” Raymond: “Ik denk dat aan de leverancierskant de verandering niet zo groot zal zijn. Retailers is een ander verhaal: veel oudere ondernemers zonder opvolging gaan hun pand verkopen met als gevolg minder winkels.

Releazz

” Dennis: “We hebben al een jaar of vijf de instelling dat we met minder klanten meer willen doen. We kunnen niet iedereen te vriend houden. Dat een detaillist dan ophoudt is voor ons geen ramp: we willen in iedere regio 1 goede klant hebben, dat volstaat.” Raymond: “We maken ook private labels voor bekende merken en winkelketens die ook naar de huisshow komen, we exporteren met succes naar België, Duitsland en Frankrijk. Daarmee hebben we een goede spreiding van klanten. Veel winkels die nu wegvallen waren toch al geen klanten van ons, die zaten meestal in de wat traditioneler hoek.” Dennis: “Het is ook veel efficiënter om met een selectieve groep klanten te werken in bijvoorbeeld dienstverlening, prijsstelling en marketing.” Raymond: “Het selecteren van klanten als onze dealers helpt ons ook met het inschatten van onze voorraad. We willen de beschikbaarheid van onze collecties zoveel mogelijk kunnen garanderen.” Twan: “Wij staan er anders in dan veel meubelleveranciers, we zijn een design gedreven bedrijf. Onze kracht ligt niet in het dozen schuiven en zoveel mogelijk verkopen voor de laagste prijs. Ik haal mijn plezier uit het maken van mooie oplossingen, in samenwerking met creatieve mensen, zoals designers en architecten. Ik heb liever dat mensen 10 speciale items bij ons kopen waar ze blij van worden dan 50 artikelen omdat ze goedkoop zijn. MONDiART moet je kiezen omdat je op zoek bent naar iets moois en bijzonders, niet voor iets dat je overal ziet en hoopt dat wij het goedkoper kunnen leveren. Met de nieuwe start hebben we duidelijk een weg gekozen. En we merken dat we weer worden gevonden, ook door nieuwe contacten. Onze identiteit waren we ook kwijtgeraakt in die grote brei van Aziatische importen. Over de rest van het landschap heb ik geen tijd gehad om het te bekijken maar ik hoop en denk dat er altijd plaats zal zijn voor originele, duurzame producten.” Bas: “Ik zie de toekomst van het meubellandschap nog optimistisch tegemoet, alleen verwacht ik wel dat er helaas steeds kleinere zaken zullen gaan stoppen, aangezien er geen opvolging is. Zaken zullen zich meer aansluiten bij concepten, franchise, et cetera.”

Wie? Nijwie Furniture, Le Chair, Iccoon, Meubelindustrie Het Anker, MONDiART en Masterlight
Wanneer? 23, 24 en 25 april, van 09.00 tot 21.00 uur
Locatie? Lifestyle Center Druten Westerhout 7, 6651 CW Druten