Interessante blog van Decodata:
Een lockdown waarbij alle fysieke winkels gesloten moeten worden heeft grote impact. Dat het consumentengedrag verandert als de niet essentiële winkels gesloten moeten worden, spreekt voor zich. Maar, een explosieve groei van 760.000 nieuwe online shoppers*, was niet in één groei scenario meegenomen. Om de online consumenten bij te kunnen blijven en de service te geven die ze verdienen, zijn aanpassingen nodig. Naast de explosieve groei in het aantal online shoppers, is er namelijk ook een groei in het aantal online bestedingen. Beide zorgen voor een grote toename in het aantal orders dat online winkels moeten verwerken. Goed nieuws, toch? Meer shoppers en meer geld dat uitgegeven wordt online!
Maar, voor de online retailers is het natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Het is namelijk een hoop werk om al deze nieuwe orders te verwerken. Daar komt veel bij kijken, vaak veel meer dan verwacht. Het bijhouden van de collecties, customer care die klaar moet staan, en het zorgen voor de juiste prijzen en productspecificaties… Allemaal belangrijke zaken die op orde moeten zijn. Het laatste wat je als eigenaar van een webshop wilt is dat er ook explosieve groei zit in het aantal retouren.
Veel van dit werk, het bijhouden van de productspecificaties en toevoegen van nieuwe producten, is handmatig werk. En waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Zo is een typfout snel gemaakt, waardoor een stoel online niet een zithoogte heeft van 46,3 cm, maar 43,6 cm. Het kost veel tijd en geld om dit soort fouten op te sporen en aan te passen. Ondertussen kost het ook veel tijd en geld voor de klantenservice dit op te lossen.
”Met Decodata kan een retailer meer dan 50% van deze kosten besparen. Dat maakt de transitie van offline naar online verkoop een stuk gemakkelijker en toegankelijker. Hierdoor kunnen retailers zich focussen op waar zij goed in zijn, zoals het geven van stylingadvies of andere interieurvragen beantwoorden. Decodata brengt structuur aan in de interieur productspecificaties, wat het mogelijk maakt voor de retailer om deze gemakkelijk te downloaden in zijn importsheet. Het verrijken van de webshop met juiste productspecificaties was nog nooit zo makkelijk.