Hans Kuijten: Uitgangspunten opdrachtgever vertalen naar een unieke creatie

 

Hans Kuijten

11 vragen aan Nederlandse en Belgische ontwerpers/designers van naam en faam

In deze vaste rubriek belichtten wij eerder Piet Boon, Hans Daalder, Axel Enthoven, Kees Marcelis, Richard Hutten, Marcel Wolterinck, Jeroen van Zwetselaar, Linda Lagrand, Remy Meijers, Studio Ruim, Studio De Blieck, Mariska Jagt, Bob Manders, Wim Segers, Studio Jan des Bouvrie, Stefan Scholten en René van der Leest, Studio Truly Truly, Sigrid van Kleef van Studio Ruim, Marc Vermeulen van Kuó Studio, Mathias de Ferm, Hans Maréchal, Regina Rodermond, Inspirior, Jurjen van Loon, Saskia Beekmans en Masters of Interior Design.

Studio Hans Kuijten uit Nuenen is van vele markten thuis: van het ontwerpen van interieurs voor droomwoningen tot het ontwerp van een eigen stoelenlijn, geurkaarsen en zelfs koffie tot het turn-key opleveren van projecten. De ontwerper zelf kleurt naar eigen zeggen niet graag binnen de lijntjes en laat zich graag inspireren door materiaalcombinaties en sprekende kleuren. Maar de uitgangspunten van een ontwerp worden altijd door de opdrachtgever bepaald: “Het is aan mij om die vervolgens te vertalen naar een unieke creatie.”

 

“WALT DISNEY WAS ZIJN TIJD VER VOORUIT EN VEEL VAN DE CONCEPTEN DIE JE NU OVERAL ZIET ZIJN OOIT DOOR HEM BEDACHT EN VORMGEGEVEN”

 

 

Wat heeft u ooit doen besluiten om ontwerper te worden?

Hans Kuijten: “Vanaf dat ik kan lopen was ik ook al aan het tekenen, dus feitelijk vanaf dat moment helemaal verknocht aan het tekenen en dromen in beelden. Op alle vlakken…. Lego, maquettes maken en tekenen, dromen op papier en in werkelijkheid bouwen of nabouwen. In de schoenenfabriek van mijn opa had ik als menneke van 6 à 8 jaar de wereld aan mijn voeten, daar mocht ik met karton, pallets en noem maar op in de weekenden spelen en creëren… dat gevoel, die passie is tot op de dag van vandaag nog steeds een van de belangrijkste dingen in mijn leven…. Kan niet zonder en ontwerpen is mijn tweede natuur. Overal en altijd aan staan. 24/7 a day.

“De keuze om ontwerper te worden is niet door mij gemaakt maar voor mij gemaakt. Het is mijn tweede natuur.”

 

Wat zijn volgens u de kenmerken van een geslaagd interieurontwerp?

“De kenmerken… Eigenlijk maar een hele belangrijke voor mij… dat als iemand in of op mijn ontwerp komt of ziet of beleeft er een glimlach ontstaat van oor tot oor en daarmee een gevoel van “thuis” komen ervaart!!”

 

Wat was uw eerste ontwerp waarvan u dacht: dit is een goed ontwerp. En waarom? Wat was een ontwerp waarvan u achteraf dacht: dat had ik anders doen.

“Het eerste ontwerp waarvan ik dacht: Yesssss, dit is cool en goed…  is toch ergens geweest in mijn hele jonge jaren in die fabriek van mijn opa, of op de lagereschooltijd… niet omdat het nu gelijk zo goed was… maar juist omdat het zo verrekte goed voelde dat ik dacht… yessssss, dit gevoel en dit te zien smaakt naar meer en bracht me daar waar ik nu sta. Elk ontwerp is in zekere zin goed… anders laat ik het niet toe. Maar er zijn zeker verbeterpunten of juist even voor het moment niet tevreden… maar echt anders of opnieuw komt niet veel voor. Mijn eerste gedachte en schetsen zijn voor mij vaak de beste…. Daarna is het finetunen en schaven. Ik kijk niet graag achterom of terug, maar vooruit…”

 

Welke ruimten hebben uw voorkeur om te ontwerpen? En welke ruimte heeft u nog niet ontworpen en zou u graag ontwerpen?

“Ik hou graag van een totaalontwerp neerleggen en een concept maken of in ieder geval een totaalplaatje creëren … elke ruimte staat in projecten met elkaar in verbinding…. We ontwerpen veel voor de hospitality en daar is de totaalbeleving belangrijk… storytelling!! Die ruimtes bij elkaar vormen een geheel of verhaal…. Een gemoedstoestand wellicht. Dus daar waar mensen samen komen vind ik geweldig om te doen, of dat nu een hotel, bar, kantoor of restaurant is. Daarnaast is een huis natuurlijk het ultieme gevoel van thuis komen. Ik heb nog nooit een boot ontworpen, fascineert mij enorm en lijkt me ook super om te maken.”

Hoe verloopt de creatieve samenwerking met een opdrachtgever in het algemeen?

“De klik…die moet er zijn!!! Ten alle tijden… dat is de basis voor een vruchtbare samenwerking… ik stel mij gelijkwaardig op en verwacht dat ook van mijn opdrachtgever… samen stel je een doel voor ogen en ga je een intensief traject met elkaar aan… zowel emotioneel en financieel… er zijn vaak flinke bedragen met een project gemoeid en ik mag met andermans centjes iets waanzinnigs creëren … Dat vergt vertrouwen en respect naar elkaar. Hoe cool is dat toch???… Daarnaast moet er een fijne vibe hangen en als het even kan veel humor… dat werkt en schept zoveel makkelijker een mooi resultaat!!”

“Trajecten en creatieve samenwerkingen duren wel 2 jaar soms zelfs langer… in die tijd spreek en zie je elkaar vaak en kan er ook wel eens een flinke discussie ontstaan over de ideeën en het ontwerp. Als die relatie gezond is moet dat juist ook kunnen en vaak leidt het tot een nog hoger plan.”

 

Welke materialen of merken om mee te werken hebben uw voorkeur en waarom?

“Ik werk graag met natuurlijke materialen, of in ieder geval de uitstraling ervan. Ruig robuust en een dosis luxe vormen de stijl van Studio Hans Kuijten. Daarmee hou ik van ruigere materialen en puur in uitstraling en gebruik. Er zijn vele merken waarmee we werken en sommige daarvan hebben zeker een voorkeur. We zijn een studio die vrij breed werkt en daarmee ook vele merken gebruikt …we houden ook juist van die afwisseling… en daarmee vernieuwt ook telkens het eindresultaat.”

 

Hoe heeft u de rol van een interieurontwerper zien veranderen in de afgelopen jaren?

“Ik denk dat de interieurontwerper steeds meer een soort van influencer aan het worden is. Dat komt zeker door tv en de vele programma’s die gemaakt worden rondom interieur, maar ook zeker door de bladen en diversen platforms, wedstrijden, awards en beurzen. Interieur en een professional om mee te werken worden steeds meer gewaardeerd… het is ook serieus echt een vak en een gevoel dat je over moet kunnen brengen. Mensen kennis is daarbij een pre.

De rol gaat ook vaak over stijl en kwaliteit. Mensen, opdrachtgevers vinden het een waarde hebben als ze met een bekende of ‘’gewilde” ontwerper in zee gaan. Het is ook een soort status af en toe, zoals met een auto. Het heeft iets weg van een artiest die je boekt en daarvoor kiest… snap je. Elke artiest heeft zo zijn eigen stijl en uitstraling. Dat werkt met interieur ook zo. Ik merk absoluut dat er afgelopen jaren in onze studio doordat we op tv zijn geweest, we in vakbladen staan en regelmatig op de socials ons verhaal vertellen we in de gaten gehouden worden en worden benaderd. We hebben serieus echte fans, dat is toch te gek. Daar doe je het toch ook voor. Ik ontwerp niet voor mezelf maar juist voor hen!! Hahaha, voor onze fans!!”

 

Wie zijn van invloed geweest op uw werk tot nu toe? Wie zijn uw inspiratiebronnen?

“Inspiratiebronnen en voorbeelden heb ik vele, van iedereen leer en zie ik wat. Doe ik ideeën op en vind het geweldig om ze te volgen, maar ook om te zien hoe ze werken. Maar het meest bijzondere is voor mij nog steeds Walt Disney. Niet zozeer dat deze icoon een muis heeft bedacht die wereldgeschiedenis schrijft, maar de manier waarop hij bijna 100 jaar gelden al bezig was met entertainment, beleving, storytelling en visionair denken voedt mij nog elke dag… ik kijk elke dag in zijn brein om te snappen en te beleven hoe hij dacht en heeft gecreëerd… Hij was zijn tijd ver vooruit en veel van de concepten die je nu overal ziet zijn ooit door hem bedacht en vormgegeven…zijn motto als je het kan dromen kun je het ook maken, is er zeker eentje die ik vaak citeer!! Het even wegsluipen uit die werkelijkheid en je dromen na te jagen is zeker iets dat mij als persoon past.

 

“When you wish upon a star… your dreams may come true.”

 

Met welke andere (interieur)ontwerper zou u wel eens willen samenwerken en waarom?

“Als hij nog zou leven is er natuurlijk maar eentje: Walt!! Maar dat kan natuurlijk niet meer. Omdat ik als ontwerper zowel een passie heb voor entertainment als voor interieurarchitectuur heb ik wel meerdere wensen, haha. Er zijn zoveel mensen die ik waardeer en waarmee ik zou willen werken of alleen al aan de bar een biertje mee zou willen doen en heerlijk kletsen over je vak.”

“Als het over ontwerpen gaat en creativiteit heb ik ook een enorm respect voor binnen onze landsgrenzen Joop van den Ende en daarbuiten Steven Spielberg… wellicht niet gelijk de interieurkant, maar zeker creatief op een nog veel breder vlak. Ook als mens en storytellers… bij Disney noemen ze deze vakidioten imagineers.”

“Komt het op interieur aan dan heb ik Piet Boon ook echt hoog zitten, misschien niet gelijk mijn stijl, maar wel wat hij bereikt heeft! Ik denk dat ik daarvan nog veel zou kunnen opsteken.”

 

Wat ziet u als een heersende trend in het interior design op dit moment?

“Ik denk dat we graag terug willen naar huis, huiselijk en warm… Knus en gezellig, herkenbaar en vertrouwd. Ik geloof niet in trends… en volg ze ook niet echt. Ik ga uit van wat ik voel en hoe ik de wensen van mijn opdrachtgevers kan omzetten in beelden en werelden. Al dan niet gemaakt.

Door alle hectiek, drukte en hysterische combinaties van allerlei stijlen… wil ik terug naar doe maar gewoon en normaal. Voel je vooral thuis waar je bent en omarm een ruimte met een behaaglijk en warm gevoel. Op je gemak voelen in een ontwerp is het mooiste compliment. Bij onze ontwerpen is dat doel nummer 1!!!”

 

Wat zijn uw ambities als interieurontwerper voor de komende periode?

“Ik heb veel al mogen doen, en ben oprecht bevoorrecht dat ik met zoveel mooie en leuke mensen al heel veel heb mogen werken en creëren. Wat ik zeker als een uitdaging zie en een ambitie is het enthousiasmeren van de nieuwe generatie en de jeugd. Het schetsen, het creëren op papier, het vakmanschap en de passie van je vak in al je vezels van je lichaam te voeden. Maar ook in materialen, het gebruik ervan en de mogelijkheden. Ik zie daar een enorme uitdaging… opleidingen besteden nauwelijks aandacht aan die basis … ontwerpen begint op een leeg vel wit papier en elke dag ontstaan daarop de mooiste creaties en verhalen. Het is de kunst die elke dag weer op dat papier te zetten en het later tot leven te wekken in de praktijk. Dat streven en die reis is elke dag opnieuw een waanzinnig gevoel… zeker als je daar een extra fan aan je mee weet te binden natuurlijk… haha.  Dream, create and enjoy!!”

 

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business, editie December/Januari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding