Potz Wonen in Haaksbergen groeide van pure meubelwinkel naar een complete woonwinkel

NUCHTER, BETAALBAAR EN TOCH EEN LUXE UITSTRALING

Met een winkel van 2.500 vierkante meter is Potz Wonen al jaren een begrip in het Twentse Haaksbergen, maar het verzorgingsgebied is veel groter dan deze gemeente. Volgens eigenaar Geert Pots komt dit door de aantrekkelijke combinatie van een zo compleet mogelijk aanbod, betaalbaar blijven, evengoed een leuke uitstraling presenteren en betrouwbaar zijn:

“Hier is het al snel ons kent ons en je bent open en eerlijk naar elkaar. Daar hebben we een goede naam mee op weten te bouwen.”

Het familiebedrijf begon ooit als een kleine meubelwinkel en Geert is blij dat hij destijds de keuze heeft gemaakt om uit te breiden in producten en service: “De omzet vloeit nu niet meer weg.”

Geert begon ooit als 21-jarige meubelmaker bij de woonwinkel van Gils in Oldenzaal: “Ze vonden dat ik een goede babbel had dus liep ik mee in de winkel. Tot mijn 37- 38e heb ik voor anderen gewerkt in meubelzaken en woonwinkels. Collega’s noemden met altijd ZZZ’er: Zelfstandige Zonder eigen Zaak. Het leek altijd alsof de winkel van mij was, dat vertrouwen kreeg ik van klanten. Ik wilde ook al jaren iets voor mezelf beginnen en had het er vaak over. Op gegeven moment moet je stoppen met praten en de stap gewoon zetten.” Hij was jong, ambitieus en keek om zich heen waar hij zijn eigen bedrijf kon beginnen: “In Haaksbergen kwam een kleine woninginrichter in het centrum te huur. Ik ben erin gestapt en begon meubelen te verkopen. Na 5 jaar was het huurcontract voorbij en keek ik naar een grotere locatie. Ik koos eerst voor een voormalige supermarkt maar daar zaten toch te veel haken en ogen aan en toen besloot ik op het industrieterrein een nieuw pand te laten bouwen. Daar zitten we nu nog steeds. Ik zie het eigenlijk als een uit de hand gelopen liefhebberij, toen ik begon heb ik nooit gedacht dat ik ooit een pand van 2.500 vierkante meter zou hebben.”

“WE GAAN VAN HET MIDDEN VAN DE MARKT NAAR IETS HOGER IN UITSTRALING VAN DE PRODUCTEN EN DE HOEVEELHEID SERVICE DIE WE BIEDEN”

 

Geert Pots

 

 

 

“WE PRESENTEREN DE MEUBELEN EN DE ANDERE PRODUCTEN DIE WE INMIDDELS MET SUCCES VERKOPEN OP EEN MANIER DIE KLANTEN INSPIREERT, ZO MERK IK”

 

 

 

 

 

 

 

ONDERSCHEID

Hij weet het nog goed waar hij was toen hij zag dat het land in crisis was geraakt in 2008: “Ik zat bij de notaris om de koopakte van de grond te tekenen en zag een krant liggen met een grote rode pijl naar beneden op de voorpagina: Nederland in crisis. Ik dacht: waar ben ik aan begonnen? Maar we kwamen er goed doorheen, ook bij de uitdagingen daarna.” Wat is het recept van Potz Wonen dat het altijd goed is blijven gaan met het bedrijf? “Ik denk dat het komt omdat we een nuchter, betrouwbaar bedrijf zijn dat betaalbare inrichting combineert met een leuke, aantrekkelijke, luxe uitstraling. Daarmee onderscheiden we ons van veel andere winkels in de omgeving. We presenteren de meubelen en de andere producten die we inmiddels met succes verkopen op een manier die klanten inspireert, zo merk ik. Een tafel of een kast van Koopmans voor een Arte behang zetten, bijvoorbeeld. Luxe combineren met betaalbaarheid. Met bescheiden middelen iets bijzonders laten zien, dat spreekt veel mensen aan en die nemen dit over voor hun eigen interieur

.” Betaalbaarheid is en blijft de basis bij Potz Wonen:“Ik heb ooit geleerd dat er meer mensen met petten zijn dan met hoeden. Dat mogen we nooit uit het oog verliezen, hoezeer we ook ons assortiment naar een iets hoger plan willen tillen. Het moet bereikbaar blijven voor de grootste groep consumenten.”

UITBREIDING

Geert ziet de meubelen, die niet onder merknaam worden verkocht maar getoond worden als modellen van Potz Wonen, nog altijd als de core business van het bedrijf, maar het productaanbod en de service die daarbij hoort is sinds twee jaar drastisch uitgebreid: “De drie dames die interieuradvies geven tekenden altijd vloeren, wanden, raamdecoratie en dergelijke in bij de ontwerpen maar moesten klanten altijd doorverwijzen naar andere winkels. Wij verkochten alleen maar de meubelen. Ze zeiden tegen mij: dat is toch zonde van de tijd die we erin steken en de omzet die naar andere winkels gaat. Dat was ik met hen eens. We verwezen altijd door naar de Decorette hier in Haaksbergen. Die vestiging ging op gegeven moment stoppen en de formulemanager stond al snel op de stoep: of we geen Decorette wilden worden. Ik had er wel oren naar tot mij duidelijk werd gemaakt dat Decorette Haaksbergen de naam zou worden en niet Potz Wonen. Die naam hadden we in 18 jaar opgebouwd, zo staan we bekend dus dat doe je niet weg. Maar de formule stond erop. Dus heb ik ervan afgezien. Binnen een week stond de concurrent hier!

Ik zei: hoe weet je dat ik nee heb gezegd? We hebben onze lijntjes, zei hij. Als zachte franchise pastDe Woonspecialist prima bij ons, we heten gewoon nog Potz Wonen maar hebben sinds twee jaar een enorme uitbreiding aan producten: raamdecoratie, verlichting, pvc- vloeren, behang deden we al maar hebben we uitgebreid. Meubelen op maat maken deden we ook al en daar gaan we gewoon mee door: kasten, tafels en TV-meubelen. We hebben nu alles in huis waar we voorheen tegen klanten moesten zeggen: ga daar maar naar toe. De omzet vloeit nu niet meer weg en daar zijn we heel blij mee. Bovendien willen mensen zoveel mogelijk alles in dezelfde winkel kopen en niet meer al die adressen af. Dat kan nu.

” Nog even over de naam: de familie heet Pots, maar de winkel heet Potz Wonen met een z: “Ja, dat hebben we 20 jaar geleden bedacht. Ik vond mijn eigen achternaam niet krachtig genoeg staan. We verkopen onder andere verlichting van Eichholtz en die Z op het eind bracht me op het idee…”

 

TRENDS

Recent deelde Geert wat hij ziet als vier huidige trends in het interieur met volgers online. Een interessante observatie die gebaseerd blijkt te zijn op eigen ervaringen in de winkel en niet door verhalen die hij van anderen heeft gehoord.

“Het is echt gebaseerd op wat wij in de winkel horen van klanten, waar zij op zoek naar zijn. Dat het overeenkomt met wat wij aanbieden komt uiteraard goed uit, maar het is niet iets wat we zomaar hebben verzonnen.”

Als eerste trend ziet hij een verbondenheid met de natuur in materialen en kleuren: “Klanten vragen steeds meer naar natuurlijke materialen die duurzaam worden toegepast. Dus kiezen we steeds meer voor wol, linnen, katoen en steeds minder voor synthetische stoffen. Ook de eigen meubelen werken we af met producten van Aquamarijn op basis van lijnolie. Mijn zoon, die ook in de zaak werkt, weet veel over de natuur en is er zeer mee verbonden. Hij helpt ons met het uitkiezen van geschikte producten.” Als tweede trend signaleert hij de wens naar meer gezelligheid en comfort: “Door de gebeurtenissen in de wereld keren mensen zich steeds meer naar binnen, ze willen meer gezelligheid met familie en vrienden om zich heen. Men heeft daar geld voor over, met name voor grote tafels met veel stoelen eromheen. Leeftafels. Er wordt op dit moment meer uitgegeven aan eethoeken om het maar zo te noemen dan aan zithoeken. We verkopen echt veel meer tafels met bijbehorende stoelen dan banken en fauteuils. Het moet echt groter dan groot, soms denken we bij het ontwerpen en inmeten: je houdt bijna geen ruimte meer over in de woonkamer. Maar het is echt een trend, eigenlijk al twee jaar lang.”

 

 

“IK ZIE HET EIGENLIJK ALS EEN UIT DE HAND GELOPEN LIEFHEBBERIJ, TOEN IK BEGON HEB IK NOOIT GEDACHT DAT IK OOIT EEN PAND VAN 2.500 VIERKANTE METER ZOU HEBBEN”

 

 

 

 

 

 

GEBORGENHEID

Als derde trend benoemt Geert de Gentle Paradox: harde materialen in zachte vormen en kleuren. “De wereld wordt steeds harder en zelfgerichter en de reactie daarop is geborgenheid zoeken in een zachte omgeving. Dus zien we veel pasteltinten, poederkleuren, zachte stoffen, ronde en aaibare vormen. Gecombineerd met speels ogende accessoires houdt het thuis de boze buitenwereld buiten de deur.” Als vierde trend is er Playful Construction: speelse, creatieve en opvallende vormen van meubelen en accessoires die ook in een minder uitgesproken interieur zorgen voor afwisseling en vrolijkheid. “Niet iedereen wil in een bonte poppenkast wonen maar de hang naar vrolijke, speelse producten waarbij de constructie duidelijk zichtbaar is zien we duidelijk terug in wat we verkopen.” Hij hoort uiteraard wel dat het in andere woonwinkels stiller is dan in zijn bedrijf: “We hebben het gewoon nog druk, ook met het installeren van de nieuwste shop in shop van De Woonspecialist. Met nog meer ruimte voor vloeren, wanden, gordijnen, behang. We bouwen ook een extra ruimte voor de interieuradviseurs, voor het maken en tonen van moodboards.” Potz Wonen telt 8 medewerkers en dat betekent hard aanpoten en af en toe handen tekortkomen. “Maar voorlopig breid ik in medewerkers nog niet uit. Onze vloerenleggers zijn bijvoorbeeld zzp’er, op termijn wil ik misschien wel vaste leggers maar nu nog even niet. We zitten nog in de fase van het aftasten als woonspecialist, ook al loopt het goed. Ik heb vertrouwen in de toekomst en daarom investeer ik in de winkel.”

 

BEGELEIDING

Hij staat soms verbaasd met hoe weinig omlijnde ideeën klanten de winkel binnenstappen: “Ze hebben interieurs gezien online maar weten niet of het wat betreft ruimte of budget bij hen past. Of hun levenssituatie bij het plaatje past. Ze hebben totaal geen idee hoe iets bij hen thuis eruit komt te zien. Daarom is het maar goed dat we hen ontzorgen en begeleiden met een totaalinrichting, we merken dat het echt wordt gewaardeerd.

 

“KLANTEN VRAGEN STEEDS MEER NAAR NATUURLIJKE MATERIALEN DIE DUURZAAM WORDEN TOEGEPAST. DUS KIEZEN WE STEEDS MEER VOOR WOL, LINNEN, KATOEN EN STEEDS MINDER VOOR SYNTHETISCHE STOFFEN”

Maar het blijft ons verrassen.” Heeft hij nog plannen om verder uit te breiden in producten of woonstijlen? “We zijn nu onze formule aan het finetunen. We gaan van het midden van de markt naar iets hoger in uitstraling van de producten en de hoeveelheid service die we bieden. We merken dat het allerlaagste segment niet meer bij ons past, dat zijn we ontgroeid en onze klanten ook. Maar tegelijkertijd, zoals ik al zei: betaalbaarheid is de basis. Dit aankleden met mooie karpetten, accessoires en behang maar het betaalbare meubel blijft het middelpunt van alles. Bereikbaar voor velen en toch mooi en aantrekkelijk.”

Vanuit zijn leveranciers biedt hij al 5 jaar garantie op gestoffeerde meubelen maar ook los daarvan zijn een goede service en snel klachten oplossen kenmerken van zijn bedrijf, zo stelt hij. Hoe zit het met de toekomst? “Mijn zoon van origine muzikant, afgestudeerd aan het conservatorium. Tijdens de pandemie had hij geen werk, hadden wij het heel druk en is bij ons komen werken. Hij is nooit meer weggegaan en vindt het werk heel leuk. Mijn dochter loopt al vanaf haar veertiende mee in de zaak. Zij zijn de opvolgers, zij gaan de winkel voortzetten. Ik ben nu 58 en heb 20 jaar lang zes dagen in de week gewerkt. Over 2 jaar wil ik het rustiger aan gaan doen. Ik denk dat ik een mooi bedrijf voor hen achterlaat: we hebben zelfs een aparte studio voor een topmerk als Arte. Het enige dat jammer is dat ik de werkplaats voor onze maatwerkmeubelen niet meer in kan lopen: ik heb een stofallergie ontwikkeld. En dat als voormalige meubelmaker, dat is een beetje wrang. Er gaat toch niets boven de geur van houtkrullen.”

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business, editie December/Januari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding