De detailhandel heeft in februari 8,5 procent meer omgezet dan in februari 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,9 procent lager. De omzet van de non-foodsector groeide met 5,3 procent en de omzet van de foodsector met 10,5 procent. Online is 6,0 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Doordat februari preciesΒ 4 kalenderweken telt, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel nagenoeg gelijk aan de koopdaggecorrigeerde omzet.De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2023 metΒ 5,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) wasΒ 3,3 procent lager dan een jaar eerder.

De drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in februari meer omgezet dan in februari 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in februari minder omgezet.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februariΒ 10,5 procent meer omzet behaald dan in februari 2022. Het verkoopvolume wasΒ 4,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lagΒ 11,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,6 procent hoger.

De online omzet was in februariΒ 6,0 procent hoger dan in februari 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebbenΒ 11,2 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), wasΒ 1,4 procent lager. Van alle deelbranches lag de online omzet in februari 2023Β hoger dan in februari 2022.