De detailhandel heeft in oktober 4,7 procent meer omgezet dan in oktober 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume bleef nagenoeg gelijk. De omzet van de foodsector groeide met 6,0 procent, en de omzet van de non-foodsector met 2,4 procent. Online is 2,9 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in oktober 2022. De omzet van de non-foodwinkels groeide in oktober 2023 met 2,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,6 procent lager dan een jaar eerder.

De drogisterijen, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels en de winkels in meubels en woninginrichting hebben in oktober meer omgezet dan in oktober 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) en de winkels in consumentenelektronica in oktober minder omgezet.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in oktober 6,0 procent meer omzet behaald dan in oktober 2022. Het verkoopvolume was 1,3 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 6,4 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 3,2 procent hoger.

De online-omzet was in oktober 2,9 procent hoger dan in oktober 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 5,1 procent meer omgezet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), bleef nagenoeg gelijk.

De online-omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in oktober 2023 hoger dan in oktober 2022. De online-omzet van de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.