De detailhandel heeft in maart 4,1 procent meer omgezet dan in maart 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 7 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 9,2 procent, terwijl de omzet van de non-foodsector kromp met 1,5 procent. Online is 3,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,1 procent hoger dan in maart 2022.De omzet van de non-foodwinkels kromp in maart 2023 met 1,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 9,6 procent lager dan een jaar eerder.
De winkels in meubels en woninginrichting, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica hebben in maart meer omgezet dan in maart 2022. Daarentegen hebben de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in maart minder omgezet.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 9,2 procent meer omzet behaald dan in maart 2022. Het verkoopvolume was 5,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 10,4 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,4 procent hoger.

De online omzet was in maart 3,4 procent hoger dan in maart 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 4,2 procent lager.

De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in maart hoger dan in maart 2022. De online omzet van kledingwinkels lag in maart 2023 lager dan een jaar eerder.