Kult & Ace is een gespecialiseerd marketing en pr bureau in de richting van Gen-Z en Millennials verbinden met merken. Het bedrijf is gevestigd in het imposante monumentale pand van Havas Village in Amsterdam. Na intrede in de nieuwe locatie heeft het bureau haar kantoor en showroom een volledig nieuwe designinrichting gegeven.

Het nieuwe interieur van Kult & Ace is gebaseerd op de zachtheid van de natuur, met een ingetogen en frisse uitstraling en opvallende rondingen in de materialen. Het bureau nam het vrouwelijke interieurduo Chrissie Cremers (design/art director) en Kim de Groot (interieurstyling) hiervoor in de arm. Bijzonder is dat eerst onderzoek is gedaan bij de jongerendoelgroep welke van de drie voorstellen het beste bij het bureau zou passen.

Als je het kantoor van Kult & Ace binnenloopt valt direct de lichte en ruime showroom op. Hierin staan de nieuwe collecties van A-merken als PUMA en Björn Borg strak gepresenteerd voor uitleen aan stylisten voor (mode)magazines, artiesten en influencers. Het bureau dat zich richt op PR, onderzoek en strategie, vindt het belangrijk dat klanten en bezoekers zich direct welkom en thuis voelen zodra zij binnenstappen.

Design director Chrissie Cremers werd benaderd voor het interieurontwerp en interieurstylist Kim de Groot werd aan het team toegevoegd vanwege haar uitgebreide ervaring, scherpe visuele oog en eigentijdse kijk op kleur. Zij ontwikkelden drie richtingen voor de inrichting van het kantoor. Bijzonder is dat Kult&Ace deze voorstellen heeft neergelegd bij hun bezoekersgroep van jonge creatieven, stylisten en influencers. Hieruit kwam het huidige interieur als winnaar uit de bus. Kult & Ace founder Melanie Bosveld vertelt: “De showroom werd gezien als een safe space, zacht en esthetisch. De rondheid, zachtheid van de kleuren – veelal toned down kleuren van natuur, lucht en aarde – vond men overeenkomen met de manier waarop we als bureau zelf ook te werk gaan: een organische benadering met een humanistische, holistische visie waarbij diverse achtergronden worden gerespecteerd. We zijn allemaal ‘part of nature’ en dat is waar de nieuwe showroom ons aan herinnert.”

Creatief omgaan met materialen was key in dit project. “Het budget was vrij krap voor wat we neer wilden zetten”, geeft Cremers aan. “Daarom hebben we zo slim en efficiënt mogelijk naar het gebruik van de juiste materialen gekeken. Veel elementen hebben we zelf ontworpen met behulp van betaalbare materiaalopties als acrylplaat voor de transparante tafelbladen, MDF-plaat voor de kasten en EPS (piepschuim) voor de display-elementen in de showroom”. “Voor een levendig (en ook kostenefficiënt) tintje hebben we tevens enkele vintage designelementen ingekocht, zoals de dubbel gestapelde Amsterdammer-kasten van Pastoe (Aldo van den Nieuwelaar, 1978). De houten bureaus hebben we geupcycled door het oppervlak opnieuw te schilderen in een kleur die past bij ons palet.”, voegt De Groot toe. Bosveld vertelt: “Als jong en divers nichebureau hebben we niet de middelen die de grotere gevestigde bureaus hebben. Binnen de beperkingen hebben de design director en de stylist deze designklus op verbazingwekkende wijze uitgevoerd.”