Men neme als ingredi√ęnten een afgezegde beurs in Keulen, een uitgestelde beurs in Milaan, een lege hal in Den Haag met prachtig daglicht, 24 enthousiaste deelnemers met nieuwe modellen die ze eindelijk kunnen tonen aan hun klanten en vele andere bezoekers, elegante roze doeken als afscheiding van de stands met identieke belettering voor de exposanten, een zeer goede catering, enthousiaste studenten van het HMC via CBM en het resultaat van dit recept is een zeer positief ontvangen eerste editie van Destination: Design die naar meer smaakt.

In de Fokker Terminal aan de Haagse Binckhorstlaan is in een recordtempo een evenement neergezet op instigatie van Leolux en LABEL/Vandenberg waarvan de positiviteit afspatte. “We mogen weer!”, zo klonk het uit de monden van meerdere exposanten en dit gevoel werd gespiegeld door de blije en aangenaam verraste gezichten van de vele bezoekers. Exacte cijfers zijn op het moment van schrijven nog niet bekend maar de grens van 1.000 bezoekers in twee dagen zou best wel eens gepasseerd kunnen zijn. Mooie nieuwe meubelen en kleden kunnen laten zien is aardig, maar er is bovendien ook volop verkocht door de exposanten tijdens Destination: Design en dit maakt de waardering voor dit evenement alleen nog maar groter.

In de preview die wij de afgelopen week hebben gepubliceerd kon u al vele primeurs aantreffen, maar het daadwerkelijk zitten op en voelen van zeer comfortabele zitmeubelen, het strelen van strakke tafelbladen, het zien hoe mooi een nieuwe stof om een fauteuil is gestoffeerd, het fascinerende kleurenspel van een designkarpet of het ruiken (ja, ruiken) van een echte houten kast zijn fysieke ervaringen die nooit door een foto of video vervangen kunnen worden. Er waren dan ook vele blije gezichten in Den Haag.

Natuurlijk, desgevraagd bevestigt men de zorgen om de beschikbaarheid van grondstoffen of de gevolgen van de huidige gebeurtenissen voor het algemene consumentenvertrouwen maar in het hogere marktsegment spelen deze factoren een minder grote rol dan in andere segmenten: veel productie is Europees of zelfs Nederlands, toeleveranciers zijn ook relatief dichtbij huis en de doelgroep voor de meubelen en kleden die hier te zien zijn schrikt niet van een prijsverhoging of een langere levertijd. Er wordt toch al tijd genomen voor het uitkiezen van een item (vaak ook uitgevoerd als maatwerk) en de producten hebben een lange levensduur vanuit de hoge kwaliteit. De factor tijd wordt dus heel anders beleefd.

Een uitgebreid verslag van Destination:Design (dat zelfs met het hopelijk doorgaan van imm Cologne volgend jaar en de Salone op de gebruikelijke datum in april een vervolg verdient), inclusief een toelichting van Joel Booy (Studio Truly Truly) op de nieuwe collectie van Leolux, de signaalfunctie van een acryl stoel vol gevonden peuken, hoe de toegang tot een nieuw marktsegment succesvol kan verlopen, dat de focus op export niet betekent dat de Nederlanse markt uit het oog wordt verloren en wat het verschil is tussen een schaap uit Nieuw Zeeland en een schaap uit Marokko of Nederland leest u in de komende uitgave van Interior Business Magazine.