Nieuwe partijen, vertrouwde dynamiek: 0p 4, 5 en 6 februari opent het ETC Design Center Europe traditiegetrouw haar deuren voor de voorjaarseditie van de twee vakdagen momenten per jaar. Voor deze editie zijn er weer nieuwe deelnemers, verhuizingen en uitbreidingen maar de basis blijft ongewijzigd. In de woorden van Ditte Kolijn van het centrum: “We blijven meebewegen met veel passie en plezier.”

Het gaat goed met het ETC Design Center Europe in Culemborg en dat is geen loze kreet, aldus Ditte Kolijn en Len de Koster. Ditte: “We hebben een volledige bezetting met 120 partijen op 15.000 vierkante meter en het aanbod voor het gehele interieur is nog completer geworden.” Als nieuwe partijen presenteert het centrum dit voorjaar Kuvalight (stand 29a, foto in het midden), The Grand Interior (stand 203, foto onderaan), Dôme Deco (stand 212, foto hieronder), Designlinq (stands 15c en 17) en vanaf 1 mei Luxury Fires (stand 206). Zij geeft uitleg bij deze partijen: “Kuvalight zijn zelf producerende ontwerpers die lampen anders willen maken dan anderen. Zij gebruiken bijvoorbeeld materialen als bamboe en dibond aluminium waardoor hun modellen mooi, uniek en tijdloos zijn. Over The Grand Interior zegt zij: “Dit merk staat voor understated chic en past dus goed bij ons centrum. Neutrale kleuren, rijke materialen Italiaanse stoffen en opnieuw tijdloos design.”

Paraplu

Met Dôme Deco treedt een merk binnen het centrum dat een grote naam heeft opgebouwd bij interieurarchitecten en in de contractmarkt (hotels, restaurants, co-working spaces en ook woonprojecten). Het heeft een wereldwijd retailer netwerk. Designlinq is een online design warenhuis met een collectie van 140 merken op het gebied van meubilair, verlichting en akoestiek. Len: “Dit bedrijf is een paraplu voor 140 merken die hiermee ook hun intrede doen in het centrum.” Hij benadrukt dat winkeliers uiteraard van harte welkom zijn in het ETC Design Center, maar dat de groep bezoekers al 16 jaar lang groter is dan alleen winkeliers: “Vanaf het begin hebben we de deuren geopend voor alle interieurprofessionals, dus het is geen nieuw verhaal. Winkeliers hebben het zwaar, ik weet het, maar wij merken dat onze bezoekers steeds meer op zoek zijn naar een totaalaanbod binnen onze muren.”

Iedereen bedienen

Ditte: “We bedienen iedere interieurprofessional, ook winkeliers en zij weten nog altijd de weg naar het centrum te vinden. Maar de trend is inderdaad het vinden van een zo compleet mogelijke oplossing voor het interieur. Met het aantrekken van de haarden van Luxury Fire spelen we daaropin. Dit merk biedt kwaliteit, vernieuwing en veiligheid en past dus ook weer goed bij het aanbod in het centrum.” Er zijn ook verhuizingen te melden: AKI Agency gaat naar stand 100c, Sventex verhuist naar 29b, SUNWAY naar stand 23 en Rupert & Rupert, dat vorig jaar de showroom al uitbreidde, wordt nog groter. Ditte: “Er verschuift gedurende het jaar altijd wel iets, er gaan partijen weg, er komen partijen bij en partijen willen graag uitbreiden of naar een plek die vrijkomt. Dat houdt het levendig en dynamisch.” Len: “We spreken in principe met iedereen jaarcontracten af zodat ze zich niet gevangen voelen wanneer het voor hen niet werkt in het centrum.” Hij komt terug op Designlinq als een voorbeeld van een modern platform dat meebeweegt met de markt en evengoed behoefte heeft aan een fysieke aanwezigheid: “Iedereen die een designstoel of bank koopt wil daar toch even op zitten van tevoren als dat mogelijk is, het is toch vaak een investering en zeker wanneer er opties zijn wil een bezoeker het model in het echt kunnen ervaren. Het winkellandschap is hoe dan ook clicks en bricks, dat is ook geen nieuw verhaal. Ik denk dat winkeliers hier een goede balans in moeten vinden en uit moeten gaan van hun eigen kracht door stijlen te mixen, niet meer in hokjes te denken. Ik ken voldoende winkels die op deze manier succesvol zijn. Blijf niet hangen in het oude, dat doen wij ook niet.” Hij en Ditte zijn tevreden over het huidige aanbod. Len: “Wij zijn nu het Walhalla van het interieur.”

Dynamisch jaar

Hoe zien zij het komende jaar voor de interieurmarkt? Ditte: “Het wordt een dynamisch jaar met hopelijk veel nieuwe mogelijkheden en kansen voor onze exposanten.” Len: “We hebben daar alle vertrouwen in, het segment dat in dit centrum inkoopt blijft doorgaan met kopen. We waren op de afgelopen Maison&Objet in Parijs en proefden hetzelfde daar, er hing een goede vibe. Iedere keer dat er vakdagen zijn blijft het spannend maar vooral leuk voor ons: gaan de mensen weer komen en ja, ze komen weer. Ik denk dat ons succes een combinatie is van een passend aanbod voor het hogere segment en tegelijk laagdrempelig, benaderbaar en niet arrogant zijn. Doe maar normaal.” Ditte: “Met de nieuwe exposanten, de uitbreidingen en de verhuizingen hebben we weer iets nieuws om te laten zien. Moooi gaat bijvoorbeeld een deel van de tapijten op de vloer van het centrum vervangen. We versterken elkaar, zowel het centrum en de exposanten als de groep onderling en dat stralen we uit.” Len over de recente geruchten dat het centrum te koop zou staan: “Hier komt pas over een jaar of 10 eventueel woningbouw, maar de gemeente wil ons graag in Culemborg houden. Ik kijk altijd naar opties. Maar ik heb voorlopig zeker geen zin om dit centrum te verkopen, ik vind het werk veel te leuk om te doen.” Ditte: “We hebben denk ik allebei nog steeds veel passie voor dit werk en willen mee blijven bewegen met de markt, ons hoofd boven het maaiveld blijven uitsteken en voorop blijven lopen in de markt.” Len, tot slot: “Het kan al bijna niet meer leuker worden dan dat het nu is in en toch blijven we proberen om het voor iedereen die hier staat en het centrum bezoekt nog leuker te maken!”

De Experience is op 4, 5 en 6 februari in het ETC Design Center Europe in Culemborg, op deze dagen geopend van 10:00-17:00 uur.

etcdesigncenter.com