Afgelopen week (24-28 april) vond in Istanbul Evteks plaats, naar eigen zeggen de grootste vakbeurs voor interieurtextiel in Europa na Heimtextil in Frankfurt. Meer dan 800 exposanten, met name uit Turkije en het Midden Oosten, presenteerden hun nieuwste collecties in meubelstoffen, gordijnen en bed/bad textiel. Het thema April Effect, dat staat voor een zonnige, optimistische kijk op het leven mede dankzij textiel, kwam zeer goed tot uitdrukking in de centrale trendpresentatie die (opnieuw) werd verzorgd door het Franse trendbureau Nelly Rodi. De levenslustige trendpresentatie en de voorzichtige terugkeer van (met name) Russische en Amerikaanse bezoekers leiden tot een algemeen gevoel van ontluikend optimisme voor de Turkse textielindustrie in het komende jaar.

Het totale bezoekersaantal is op het moment van dit schrijven nog niet bekend. De eerste dag kent traditioneel iets minder bezoekers dan de rest van de week (mede doordat maandag de 23e een nationale feestdag was in Turkije), de tweede dag was al een stuk drukker op de beurs en er waren ook iets meer internationale stemmen te horen dan op de dag daarvoor. Deze beurs biedt een representatieve staalkaart van de Turkse textielindustrie, die zwaar inzet op vernieuwing, trends en een combinatie van ambacht en technologie die we in West-Europa meer en meer aan het verliezen zijn. Alleen daarom verdient Evteks brede internationale aandacht, zowel van bezoekers als exposanten. Turkije biedt onderscheidende identiteiten in interieurtextiel voor ieder marktsegment, zo bleek eens te meer.

Een uitgebreid verslag van Evteks 2018 lees je in editie #10-2018 van Interior Business Magazine.