Een verbeterde indeling, meer ruimte voor exposanten, kortere loopafstanden en een nieuwe hal 12. Het zijn voorbeelden van hoe de organisatie van Heimtextil 2019 (8-11 januari) volgend jaar ziet als het startpunt van een gewijzigde koers voor de grootste vakbeurs voor interieurtextiel van de wereld. Volgens Messe Frankfurt, de organisator, zijn de reacties van exposanten tot nu toe zeer positief over de nieuwe plannen en hebben veel grote partijen hun handtekening voor deelname al weer gezet.

Olav Schmidt, vice-voorzitter Textiles & Textile Technologies van Messe Frankfurt: “We hebben ons gericht op het logisch groeperen van exposanten per doelgroep van de bezoekers. Hierdoor hoeft men minder ver te lopen om branchegerelateerde producten te zien en bewerkstelligen een synergie in exposanten en bezoekers die we voorheen veel minder hadden.”Hij is zeer verheugd met het grote aantal vroege inschrijvingen voor volgend jaar: nu al net zo veel deelnemers als in 2018.

Hal 3.1 is gereserveerd voor behang en andere vormen van wandbekleding. Door deze bij elkaar te plaatsen in de zeer grote hal ontstaat er meer ruimte om nieuwe collecties optimaal te laten zien. Op alle drie verdiepingen van hal 4 is er plaats voor meubelstoffen en decoratieve stoffen. Architecten, interieurontwerpers en hotelinrichters kunnen partners en de juiste materialen vinden in hal 4.2, waaronder de brandvertragende collecties van Trevira en de ledercollecties van Leder Schreyeck.

De nieuwe hal 8 biedt aan interieurontwerpers alle producten die zij zoeken: gordijnen, stoffen, kleden, gordijnroeden en zonwering.  Alles overzichtelijk bij elkaar en zo te bestellen als professional. Unland is een voorbeeld van een exposant die in deze hal te vinden is. Tranriverdi uit Turkije is een ander voorbeeld. Deze groep van 10 bedrijven maakt jacquard weefsels, geborduurd textiel, gordijnen en vitrages, digitaal geprinte producten en meubelstoffen. Deze worden verkocht in meer dan 80 landen. In hal 9 staan tafellinnen, dekens, kussens en accessoires die zich ook richten op interieurontwerpers.

Slapen is een belangrijk thema tijdens Heimtextil 2019, met name gezond slapen. Met de presentatie Smart Bedding, gericht op gespecialiseerde slaapretailers, wil Messe Frankfurt aan de wensen vanuit deze branche tegemoet komen. Hal 11 is de hal waar alles dat met de hardware van slapen samenhangt gaat plaatsvinden, dus ook deze concentratie spaart weer (wandel)tijd uit. In de nieuwe hal 12, pal naast 11, vinden we het bedlinnen en het badtextiel. Was dit voorheen verspreid over vier hallen, nu staat alles overzichtelijk en praktisch bij elkaar in hal 12. Opnieuw geldt: minder tijd verliezen aan lopen deze tijd besteden aan gesprekken met exposanten, zo hoopt men in Frankfurt.

Bekijk de nieuwe indeling van Heimtextil op: www.heimtextil.messefrankfurt.com/gelaendeplan2019