Een bezoek aan vier meubelbedrijven in West-Vlaanderen bewijst de kracht van deze regio
Van 7 tot en met 12 juni vonden de Flanders Furniture Days (FFD) plaats bij bijna 60 meubelbedrijven in de regio West-Vlaanderen. Binnen een straal van ongeveer 25 kilometer met de oude vlasstad Kortrijk als middelpunt waren deze bedrijven allemaal te bezoeken om zo inzicht te krijgen in hun reilen en zeilen. Gastheer Kevin Snyders, directeur van de Belgische meubelfederatie Belgofurn, en zijn collega Katja De Vos, zorgden voor een persoonlijke rondleiding langs vier van de deelnemers aan dit evenement: Révor Group in Kuurne (matrassen en slaapsystemen), Joli in Kortrijk (kasten, tafels, stoelen en accessoires), Vipack Furniture in Wielsbeke (bedden en slaapkamer accessoires voor kinderen, van baby’s tot tieners) en ROOLF-Living in Oostrozebeke (outdoor meubilair).

Het bezoek aan de fraaie, lichte en zeer moderne behuizing van Révor in Kuurne (waar de fabrikant twee jaar geleden zijn intrede deed) volgt na de eerste dag van de FFD. CEO (en eigenaar sinds 2000) Jan Maes vertelt: “Wij hadden eerst onze eigen huisshow die we samen organiseerden met onze toeleveranciers. Hier kwamen zo’n 280 bezoekers op af. We vonden het een goed idee om aansluitend ook mee te doen met de FFD. We hebben dan ook bezoek gehad van retailers uit Nederland via onze agenten en van onze hotelpartners. Dat is voor ons een zeer belangrijke markt. Eigenlijk bedienen we de volledig markt voor bedden: van het online merk Tuur voor B2C in Nederland en Duitsland.de high end bedden die we in onze eigen fabriek in Hongarije produceren, het middensegment dat we hier in Kuurne maken en dan de online en project matrassen.” Het bedrijf telt, afhankelijk van het seizoen, in totaal ongeveer 300 medewerkers in België en Hongarije. “We richten ons sterk op onze thuismarkt en op Nederland. We willen de Duitse markt ook weer gaan oppakken, we waren daar succesvol in het verleden maar die markt is op dit moment verzadigd. De grotere inkopers hebben andere partijen gevonden en wij gaan niet mee in die neerwaartse prijs/ kwaliteit verhouding.” Révor Group heeft een jaaromzet van meer dan 40 miljoen euro.
“IN NEDERLAND WORDT VAKER MEER GELD UITGEGEVEN AAN DUURZAME PRODUCTEN DAN IN ANDERE EUROPESE LANDEN”
DUURZAAMHEID
Het thema duurzaamheid komt ter sprake en Jan Maes is eerlijk en resoluut in zijn beschrijving van de huidige situatie: “In Duitsland zijn consumenten als het om matrassen gaat niet goed op de hoogte van hergebruik en inzamelen, wat verwonderlijk is met initiatieven als Grüne Punkt en Blaue Engel. En wanneer ze het wel weten willen ze er niets extra voor betalen om een duurzame, gerecyclede matras te kopen. In Frankrijk geeft men er niets om, in Spanje en Italië weten ze niet eens dat het bestaat. In Nederland ligt het anders: dat is samen met de Scandinavische landen een voorloper op dit gebied. Daar wordt al vaker meer geld uitgegeven aan duurzame producten. Ik verwacht dat de komende EUregels over een verplicht percentage aan hergebruikte materialen in nieuwe producten dit gedrag ook in andere landen gaat versnellen.” Samen met Niaga ontwikkelde Révor een circulaire matras uit mono polyester en metaal, zonder verdere toevoegingen: eenvoudig te scheiden en opnieuw te gebruiken. Zelfs de lijm van Niaga is uit zuiver polyester dat zonder virgin material toe te voegen opnieuw gebruikt kan worden. “Maar ik vind het comfort een stuk minder dan met latex en schuim. Latex is niet herbruikbaar. Bovendien hebben de chemiereuzen die de grondstoffen voor het schuim leveren er geen baat bij om de bestaande situatie te veranderen en af te stappen van aardolieproducten. Want schuim kan wel gerecycled worden, dan moet de samenstelling worden veranderd. En dat zien de grote concerns, ik hoef geen namen te noemen, niet zitten.” Nederlandse hotels vragen naar circulaire matrassen, ook met pocketvering voor een iets steviger comfort. “De Nederlandse overheid subsidieert dit via een belastingvoordeel. Dat vind ik goed, zo moedig je het aan. Bij jullie zijn ook veel retourbedrijven actief voor matrassen. Onze matrassen hebben speciale labels voor deze bedrijven, met een QR-code over de inhoud zodat ze weten wat ze eruit halen.”
COMFORT IS PRIORITEIT
Zoals hij al eerder aangaf, het comfort van een matras is leidend voor zijn bedrijf. Aaron Soenens, verantwoordelijk voor Project & Export Sales: “De duurste matrassen zijn het meest comfortabel en vereisen het meeste handwerk en dus meer tijd dan gemiddelde matrassen, die ook comfortabel moeten zijn voor hun geld.” Vanuit Kuurne kan een nieuwe matras van het merk Révor op commissie al na 5 dagen worden geleverd, het private label Jaritex heeft de retailer onder eigen naam meestal zelf op voorraad. De omzet van de fabrikant is voor 60 procent afkomstig van de eigen merken, de overige 40 procent komt van private label collecties. “Hier in Kuurne maken we zoveel mogelijk gebruik van automatisering maar we maken hier ook de hotelbedden en een klein deel van de high end bedden met de hand. Wat ons bijzonder maakt, denk ik, is dat we in een zeer breed gamma leveren zonder dat de merken en de modellen elkaar voor de voeten lopen”, zo besluit Aaron.

ECHT TAFELMERK
De volgende leverancier is Joli, dat toevallig vlakbij Révor nog een oude showroom heeft die het op termijn wil gaan uitbreiden. Niet dat hun huidige locatie ver daarvandaan is, als deze rondrit iets bewijst is dat de West-Vlaamse meubelindustrie echt enorm geconcentreerd is in een relatief klein gebied (hetzelfde geldt overigens voor de vloerenleveranciers, niet toevallig ook allemaal in deze omgeving geconcentreerd). Het pand van Joli aan de rand van Kortrijk wordt betrokken met een aantal andere leveranciers die net als Joli (sinds 2018) deel uitmaken van de portfolio van een groep lokale investeerders met een achtergrond in de houtverwerking. Julot Punnewaert, verantwoordelijk voor Sales & Export leidt rond door de fraaie B2B showroom en wijst op de plaatmaterialen: “Wij verkopen voor België de producten van Fenix en Arpa. Maar we zijn van huis uit een echt tafelmerk. We maken tafels, kasten en stoelen. Onze tafels zijn geschikt voor gebruik binnen en buiten, zo koopt een retailer in feite twee collecties tegelijk bij ons. Eindklanten kunnen hun oude tafel buiten zetten en een nieuwe voor binnen kopen.” Het plaatmateriaal van Fenix wordt vaak toegepast op de sideboards en kabinetten van Joli. “Onze kasten zijn high end producten op maat gemaakt. Door niet te laag te zitten met de prijzen kunnen we deze blijven voeren” Het merk werd in 1996 opgericht toen de oprichter een roestvrijstalen koffietafel zocht en deze nergens kon vinden. “Toen is hij deze zelf gaan maken. Nu hij het bedrijf heeft verkocht houdt hij zich alleen nog maar bezig met ontwerpen.”
“ZELF PRODUCEREN EN EEN MACHINEPARK ONDERHOUDEN EN OPTIMALISEREN LEIDT NIET TOT NIEUWE ONTWERPEN, ZO VINDEN WIJ. DUS BESTEDEN WE DE PRODUCTIE VAN JOLI UIT”


MARKTLEIDER
Joli is marktleider in België in tafels met keramische bladen en focust zich nu op de Nederlandse markt. Julot toont een tafel met een keramisch blad uit twee delen van wel 6 meter lang. “We weten echt alles van keramische bladen. De bladen worden in Italië gemaakt, de frames hier in België. We hebben zelf dus geen fabriek. Joli kan tafelbladen uit een stuk tot 3.20 meter maken waar anderen niet verder gaan dan 3 meter. Onze catalogus weegt 1 kilogram, we hebben zoveel uitvoeringen. Er is ook een compacte versie in een box aanwezig. Eigenlijk is het gamma heel overzichtelijk samengesteld: 13 verschillende tafelbladen, 6 kleuren in poedercoating voor het frame en 7 verschillende frames. Wanneer je deze drie getallen met elkaar vermenigvuldigt krijg je het aantal standaardversies van de tafel (dat is overigens 546).” Het merk heeft in de thuismarkt echte fans die bijna meer van de tafels weten dan de eigen medewerkers, zo glimlacht Julot. De kasten van het merk worden volledig in West-Vlaanderen gemaakt, de stoelen komen voor een deel uit Nederland, voor een deel uit België en de stoffen voor de stoelen (waaronder ook gestoffeerde barkrukken) komen uit Turkije. “We zoeken en vinden de beste toeleveranciers van over de hele wereld. Zelf produceren en een machinepark onderhouden en optimaliseren leidt niet tot nieuwe ontwerpen, zo vinden wij.
Dus ontwerpen wij en besteden de productie uit aan specialisten. Dat duurt wellicht langer maar de kwaliteit van de producten is heel hoog en dat is wat wij en onze klanten ook verwachten.” De componenten liggen in Kortrijk op voorraad en kunnen snel geassembleerd worden als dit nodig is. “Hierdoor zijn we flexibel en onafhankelijk van vaste productieschema’s.” Hoe zou hij de vormtaal van Joli omschrijven? “Een internationale uitstraling maar ook gewoon herkenbaar West-Vlaams”

MEEGAAN MET DE MARKT
Nummer drie op de route tijdens deze boeiende trip is Vipack Furniture in Ooiegem, Wielsbeke. Hier gebeurt het rondleiden door vader Geert en zoon Ruben Viaene. In december 2021 trok het bedrijf in dit pand dat bestaat uit kantoren, een sfeervolle showroom (met bar) en een enorm magazijn. Het bedrijf ontwerpt alle modellen bedden zelf maar laat deze elders maken. De focus voor de komende periode ligt op het nieuwe merk JAXX voor babybedden en accessoires. Geert Viaene: “Hier staan nu de prototypen. We hebben al toddler bedden voor kinderen vanaf 4 jaar maar voor jonger hebben we nu dit merk bedacht. Het is bedoeld voor de verkoop in boetiekwinkels, niet voor van die grote discounters.”

Vipack maakte deel uit van de gezamenlijke stand van Belgofurn tijdens de afgelopen editie van de Salone del Mobile in Milaan. “Dat was een succes voor ons, de stand heeft echt goed gewerkt.” Hij toont bedden gemaakt van massief eiken uit Oekraïne. “Er is nog wel aan te komen, het heeft ook FSC-certificaten. Het voelt toch anders aan dan een bed van dennen of beuken.” Over de keuze voor babybedden is hij duidelijk: “Je moet meegaan met de markt, stilzitten heeft geen zin.” Het volgende kinderbed heeft een dak dat kan worden afgenomen: “Ook massief eiken en een groot succes in Milaan. Het is binnen de EU gepatenteerd, net als de andere ontwerpen. We hebben te veel ruzie gehad met kopieerders om het niet te doen.” Het Smiley bed is uit ijzer, ook opvallend zijn de Casami kastjes in de vorm vanhuisjes. De trend van tienerbedden wordt ook duidelijk zichtbaar in de showroom: lager en breder. Scott is een succesvol model met een glijbaan volgens de strenge EN 747 norm voor veilig kindermeubilair. “Uiteraard voldoen onze bedden hieraan. Het kost een hoop tijd en geld om het gekeurd te krijgen, net als het aanpakken van imitaties. Maar ons imago is inmiddels wel: met Vipack moet je niet in de problemen raken, want ze pakken je keihard aan.”
“DE BELGOFURN STAND IN MILAAN WAS EEN SUCCES VOOR ONS, DEZE STAND HEEFT ECHT GOED GEWERKT”
ONLINE VERKOOP
De collecties van Vipack zijn inmiddels in 34 landen verkrijgbaar, leveren vanuit de voorraad gebeurt in 2 tot 3 dagen. Ruben: “Ongeveer 70 procent van wat we leveren is bedoeld voor online verkoop. We hebben 800 verschillende items, 5.400 wanneer je alle kleuren en combinaties uitrekent. Ieder jaar komen we met 30 tot 60 nieuwe modellen.” Sinds 2002 is de naam Vipack ook echt bestemd als brand, als merknaam. “Daarbij hoort ook een nog hogere standaard van kwaliteit. Ongeacht waar het gemaakt wordt, als er Vipack op staat moet het goed zijn.” Inmiddels is het merendeel van wat er geleverd wordt producten onder de Vipack vlag, maar white label opties zijn nog steeds mogelijk vanaf minimaal 50 bedden. Over de producenten die met hen werken zegt Geert Viaene: “Ze moeten maken wat wij willen, zoals wij het willen. We ontwerpen richting een target price, een model kost soms wel 2 jaar om te ontwikkelen. Er is veel geduld en een groot netwerk voor nodig. Waar zijn materialen te krijgen en wie kan het verwerken?” Naast deze organisatorische uitdaging levert het bedrijf ook via drop shipment direct bij een adres in 17 landen. Het constant zoeken naar de juiste producent heeft ook onverwachte voordelen. Ruben: “Ze sturen soms ongevraagd zelfbedachte modellen op. Soms zitten daar bruikbare elementen tussen, soms niet.” Het compacte team van Vipack bestaat uit 14 medewerkers en in de anderhalf jaar dat ze in dit pand zitten is alles veranderd, aldus Ruben: “Nieuwe loading docks die verder van de weg afstaan voor minder lawaai in de omgeving. We zijn omgeschakeld naar de energie van de zonnepanelen die al op het dak lagen. We hebben nu voldoende plaats hier om nog 2 of drie keer zo groot te worden mocht dat gebeuren.”

“EEN NIEUW MODEL KOST SOMS WEL 2 JAAR OM TE ONTWIKKELEN. ER IS VEEL GEDULD EN EEN GROOT NETWERK VAN TOELEVERANCIERS EN LEVERANCIERS VOOR NODIG”
HONINGRAAT KARTON
Duurzaamheid is een thema dat steeds meer verlangd wordt, vooral door Nederlandse klanten. “Helemaal wanneer het bedrijven met aandeelhouders zijn. We moeten mee in de keten van de verduurzaming maar dat vinden we prima. We willen weten wat onze CO2 voetafdruk is, we doen mee aan FSC, we stoppen steeds minder schuim in verpakkingen en kiezen in plaats daarvan voor honingraat karton”, aldus vader Geert. Hij strekt zijn armen uit in het grote magazijn: “Onze klanten houden geen voorraad, dat doen wij voor hen. We zijn er trots op dat we nog steeds maar heel weinig klachten krijgen over onze producten en de bezorging. Wanneer er wel iets gebeurt pakken we het meteen op en lossen het ook op. Dit maakt ook deel uit van de Vipack kwaliteit.” Ruben tot slot: “Dit familiebedrijf is klaar voor de volgende generatie. En ik ben blij dat ik voortaan niet meer in mijn eentje de verkoop in al die landen op me hoef te nemen, ik krijg er binnenkort een collega bij.”

VAN KARPET NAAR OUTDOOR MEUBEL
Als laatste is de showroom van ROOLF Living aan de beurt. Na een aantal trappen te hebben beklommen strekt de showroom met een aantrekkelijk dakterras zich uit. Het uitzicht over het kanaal, het vlakke Vlaamse land aan de overkant van het kanaal en de overige hallen van Oostro Carpets, het moederbedrijf van ROOLF Living is wellicht anders dan een dakterras in Barcelona of Nice maar de sfeer is toch enigszins vergelijkbaar dankzij de hoge temperatuur en de comfortabele buitenmeubelen van het merk. Deze Roof Top is op 17 juni 2022 geopend, compleet met oven en bar. De broodnodige schaduw komt van de parasols van Umbrosa, met wie ROOLF samenwerkt.

ROOLF is FLOOR maar dan omgekeerd en dit is een verwijzing naar Oostro Carpets. CEO Christoph Harinck legt uit: “We zijn in 1990 begonnen met het maken van karpetten onder private label, drie jaar later ben ik erbij gekomen. Dit is een familiebedrijf, zoals zoveel bedrijven hier in de omgeving. Mijn inbreng was vanaf het begin om de artikelen die we maakten te veranderen, steeds meer richting outdoor. Dus gingen we buitenkarpetten maken. In 2014 wilde ik een eigen merk starten. Ik keek naar Jaipur Rugs en zij begonnen met Jaipur Living, een naam waar je alles in onder kunt brengen. Dus werd het ROOLF Living. Op 12 juni 2017 kregen we een Red Dot Award voor Dotty, onze bestseller onder de outdoor zitmeubelen. Opnieuw 12 juni, net als de opening van de Roof Top. Het is mijn verjaardag.”
HOOG NIVEAU
De meubelen van ROOLF worden inmiddels verkocht in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Japan en Singapore, volgend jaar komen daar de Verenigde Staten en Australië nog bij. Christoph: “We zijn georiënteerd op de export, onze meubelen laten zich eenvoudig combineren met andere merken voor outdoor en dat is aantrekkelijk voor retailers. We richten ons op medium tot high end retail die gespecialiseerd is in outdoor meubelen. Ik zie het als een eigen niche op hoog niveau waarbinnen we actief zijn.” Hij tilt met één hand een Dotty op: “Ze zijn lichtgewicht en toch stevig, ook geschikt voor dakterrassen en binnen. De stof is waterdicht, het water loopt door de stof heen en blijft niet hangen. De stof is ook bestand tegen Uv-straling. Wanneer deze in de regen heeft gestaan is hij na 45 minuten weer helemaal droog. Ze drijven ook in het zwembad.” Het bedrijf heeft voor de productie van de meubelen en de karpetten (die maakt men nog steeds) 25 medewerkers in dienst. Dit relatief kleine aantal is terug te voeren op de automatisering in de productie. Hij kijkt naar de Dotty en zegt: “Een partner in het buitenland moet echt houden van ons bedrijf en de producten die we maken. Dan werkt de samenwerking. Na 6 jaar zien we veel kopieën op de markt. Wij zijn het origineel.”
“EEN PARTNER IN HET BUITENLAND MOET ECHT HOUDEN VAN ONS BEDRIJF EN DE PRODUCTEN DIE WE MAKEN. DAN WERKT DE SAMENWERKING”
UITBREIDING
De pandemie heeft ook ROOLF geholpen, zo erkent hij: “Dit jaar is een minder jaar maar dit is een overgangsjaar. We hebben als wereld nogal wat tegenwind: oorlog, energieproblemen, we hebben andere prioriteiten waardoor meubelen even niet meer op de voorgrond staan. Ik hoop dat we in 2024 weer op het niveau van 2019 zitten. Een lichtpunt voor ons is dat we vanaf dit jaar voor het eerst ook leveren aan hotels en restaurants nu er geen lockdowns meer zijn.” De meubelen zijn Made in Belgium, alles ligt op voorraad, de levertijd is 14 dagen. In de toekomst denkt hij misschien ook aan het bieden van maatwerk. Hij werkt met een agent in Nederland en de DACH-landen, de rest van de export neemt hij voor eigen rekening. Het merk heeft ongeveer 800 dealers in totaal. “ROOLF Living is voor ons added turnover, 60 procent van onze omzet komt nog steeds van de karpetten.” De Dotty is er in 6 modellen in 6 kleuren, het programma is inmiddels uitgebreid met een bijzettafel voor op een Dotty kussen en lampen gemaakt van geperst suikerriet die ook via een zonnepaneel kunnen functioneren. Ice buckets met sfeerverlichting staan ook op de rol, een uitvoering van de Dotty met een verwarmingselement voor koele avonden, de Hot Dotty, is er al inmiddels. Christoph: “Een idee van twee studenten die een alternatief zochten voor gasverwarming op terrassen. De oplaadbare batterij werkt maximaal 7 uur is maximaal 12 volt in verband met het mogelijk verstoren van pacemakers. Je moet met van alles rekening houden in dit vak”, zo besluit hij met een knipoog.
“ROOLF IS EEN FAMILIEBEDRIJF, ZOALS ZOVEEL BEDRIJVEN HIER IN DE OMGEVING”


Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 7/8-2023. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.