Flinders heeft in 2018 een omzet gerealiseerd van € 20 miljoen, een groei van 30% ten opzichte van vorig jaar. Flinders laat al jaren een sterke groei zien. In 2018 kwam deze groei uit alle kanalen; online, fysieke winkel en B2B verkopen.

“Het afgelopen jaar zijn we gegroeid via ons grootste kanaal, online, maar ook met de fysieke winkel in Zaandam en de projectafdeling”, aldus Geert-Jan Smits, CEO van Flinders. Er is flink geïnvesteerd in online en offline marketing en er zijn grote stappen gezet om de propositie rondom wooninspiratie en interieuradvies invulling te geven. “De online inspiratieomgeving trok in 2018 vier keer meer bezoekers dan in 2017”, aldus Oscar Diele, COO van Flinders. Andere factoren voor groei waren de uitbreiding van het assortiment in de categorie duurzaam en refurbished design en de groei buiten Nederland. De afdeling Klantadvies is in 2018 omgevormd naar een omzetgenererende afdeling mede door de introductie van een online chatfunctionaliteit.

Flinders gaat in 2019 de focus leggen op het ontwikkelen van een eigen identiteit door de lancering van een private label met eigen producten en merken. Flinders wil haar klanten inspireren en verrassen met exclusieve meubels en gelimiteerde edities van samenwerkende designlabels. “We willen met de input van onze klanten tot unieke meubels, verlichting en woonaccessoires komen”, aldus Smits. “Het gaat om producten die we samen met onze leveranciers in vaak beperkte oplage gaan produceren. Hiermee kunnen we een Flinders stempel drukken op de meubelmarkt en meer identiteit ontwikkelen. Dit is noodzakelijk om te kunnen overleven in de woonbranche.” Smits: “Uiteraard blijven we de bestaande woonmerken in het luxe segment koesteren, want daar ligt onze passie.”

De groei zal ook in 2019 komen uit het zakelijke segment. Eind 2018 heeft Flinders geïnvesteerd in een uitbreiding van het accountteam waarmee zij interieurprojecten in hospitality, retail en office kan uitvoeren. Recentelijk is een designstudio in Gent geopend (zie de afbeelding van een rendering) om ook de Belgische projectenmarkt te bedienen. Vanuit daar zal de woonwinkel Belgische architecten, stylisten en zakelijke eindklanten gaan bedienen.